Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 7 May 2014

FA CUP - Ini bukan budaya orang Johor



Oleh NURUL HUDA HASSAN
huda.hassan@utusan.com.my





JOHOR BAHRU - Mutu pengadilan yang lemah dikatakan menjadi punca kepada provokasi yang dicetuskan segelintir penyokong Johor Darul Ta'zim (JDT) pada aksi separuh akhir pertama Piala FA di Stadium Tan Sri Hassan Yunos di sini kelmarin.

Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Johor (PBNJ), Tunku Ismail Sultan Ibrahim ketika me­ngulas mengenai insiden yang berlaku selepas perlawanan antara JDT dan Pahang itu mengakui, kecewa de­ngan apa yang terjadi di Larkin.

Beliau yang turut menegaskan insiden tersebut bukan budaya orang Johor percaya, kejadian itu juga berpunca daripada rasa tidak puas hati segelintir penyokong terhadap pengadil perlawanan yang dianggap berat sebelah.

“Saya faham apa yang penyokong Johor rasa sebab saya pun rasa benda yang sama. Apa yang terjadi itu pada saya ia bermula daripada dalam padang," katanya pada sidang akhbar di Stadium Tan Sri Hasan Yunos di sini semalam.

Tunku Mahkota Johor berkata, beliau sudah banyak kali mengingatkan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) untuk menyediakan pengadil profesional kerana jika tidak ia mampu mencetuskan provokasi jika pengadil tidak menjalankan tugas dengan betul.

Tambahnya, penyokong yang datang ke stadium bukan mereka yang tidak tahu mengenai bola sepak sekali gus beliau faham tahap kekecewaan peminat yang hadir untuk me­nyaksikan perlawanan tersebut apabila mutu pengadilan masih di takuk lama.

“Saya faham tahap kekecewaan penyokong, saya pun rasa begitu juga. Saya sendiri yang memberi masa dan mengeluarkan pelaburan untuk pembangunan bola sepak negeri ini melihat pengadilan macam itu rasa seolah-olah kerja keras kita tidak ke mana.

“Jadi saya faham penyokong Johor datang dari jauh bayar tiket untuk tengok game menarik, saya tidak kisah kalau Johor kalah 5-0 di sini kepada pa­sukan yang bagus sekiranya perlawanan itu diadili dengan baik.

“Namun, jika kita kena seri atau kalah disebabkan keputusan yang berat sebelah oleh pengadil, itu satu benda yang saya pun tidak boleh terima. Kita rasa seolah-olah dirompak," katanya dengan harapan FAM mengambil perhatian berhubung perkara itu.

Pada masa sama, beliau bagaimanapun, menyeru penyokong supaya mengambil tindakan secara profesional sekali gus tidak melayan sebarang tindakan yang mampu mencetus kekecohan dan jangan perlu ada sifat mahu membalas dendam terhadap pasukan lain.

Sementara itu Facebook rasmi JDT dan JDT II, JOHOR Southern Tigers berkata, tindakan segelintir penyokong Harimau Selatan yang didakwa me­ngundang ancaman keselamatan selepas aksi separuh akhir pertama Piala FA amat dikesali.

JOHOR Southern Tigers juga mendakwa, tindakan segelintir penyokong JDT yang masih menunggu pemain dan penyokong Pahang di luar perkarangan stadium menimbulkan kerisauan pihak keselamatan.

“Tindakan segelintir penyokong Harimau Selatan yang mengundang ancaman keselamatan tersebut turut dikesali kerana tidak mencerminkan gaya keseluruhan rakyat Johor. Semoga kita tetap bersaudara - Johor dan Pahang," ujar mereka.

Dalam pada itu, polis menafikan dakwaan terdapat penyokong Pahang dikepung selepas perlawanan dan perkara itu turut disahkan Timbalan Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, Supritendan Abdul Samad Salleh.

“Tiada mana-mana pemain atau penyokong Pahang dikepung," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini semalam.

Pada masa sama, Abdul Samad memberitahu, pihaknya sudah menahan empat orang bagi membantu siasatan ekoran didakwa cuba mencetuskan kekecohan. Beliau bagaimanapun enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20140507/su_03/Ini-bukan-budaya-orang-Johor#ixzz30zh8fWew  © Utusan Melayu (M) Bhd


No comments: