Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 9 May 2014

SOSMA dan ISA; syurga Evangelisme; oh bahasaku!







Zaini Hassan








Benarkah undang-undang menggantikan ISA terlalu lembik?

Benarkah ada banyak kelompongan yang membebankan pihak keselamatan, terutamanya dalam menangani cabaran keganasan, kebencian kaum, sosial, agama yang semakin sofistikated?

Ada yang masih percaya walaupun ISA diwujudkan pada tahun 1960, namun ia masih mampu menangani cabaran semasa.

Jika pun dihapuskan ISA mengapa tidak diperkasakan SOSMA - Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 - sama ada setaraf atau lebih mantap?

Semasa pihak polis dalam proses membuat penahanan demi penahanan kumpulan militan berani mati sekarang, ke mana akhirnya mereka itu akan dihantar?

Jika didapati bersalah kelak, adakah mereka sekadar akan meringkuk dalam penjara?

Apakah ada proses pemulihan (rehabilitation) seperti dalam tahanan ISA dahulu?

Kumpulan militan tegar itu perlukan pemulihan ideologi dan psikologi serta akidah - bukannya diperap dalam penjara semata-mata.

Pihak Peguam Negara harus mengkaji lagi hal ini. Rujuk dengan pihak polis yang sudah mempunyai pengalaman berpuluh-puluh tahun.

Dalam masa yang sama, apakah SOSMA ini setaraf ISA yang sepatutnya menjadi instrumen bagi mempertahankan Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan?

Perkara 149 adalah perundangan bagi menentang perbuatan subversif, tindakan yang memudaratkan ketenteraman awam:

(a) untuk menyebabkan keganasan terancang terhadap orang atau harta, atau untuk menyebabkan sebilangan besar warganegara takut akan keganasan itu; atau

(b) untuk membangkitkan perasaan tidak setia terhadap Yang di-Pertuan Agong atau mana-mana Kerajaan di dalam Persekutuan; atau

(c) untuk menggalakkan perasaan niat jahat dan permusuhan antara kaum yang berlainan atau golongan penduduk yang berlainan yang mungkin menyebabkan keganasan; atau

(d) untuk mendapatkan perubahan, selain dengan cara yang sah, apa-apa jua yang ditetapkan melalui undang-undang; atau

(e) yang memudaratkan penyenggaraan atau perjalanan apa-apa bekalan atau perkhidmatan kepada orang awam atau mana-mana golongan orang awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya; atau

(f) yang memudaratkan ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, atau yang memudaratkan keselamatannya.

Persoalannya adakah SOSMA yang diwujudkan itu berperanan sama seperti ISA sebagai instrumen kepada Perkara 149 itu? Adakah SOSMA dan Perkara 149 berjalan seiring?

Jika tidak, adakah pemansuhan ISA itu sah?

Saya difahamkan ada pihak yang akan mencabar isu pemansuhan ISA itu ke mahkamah.

Benarkah? Siapakah mereka itu? Kita tunggu dan lihat.

BENARKAH Malaysia ialah syurga aktiviti ‘evangelist’ Kristian?

Saya menerima satu dokumen penyelidikan daripada seorang sahabat, bukan berbangsa Melayu, tetapi seorang Mat Salleh yang sudah menganut agama Islam. Biar saya rahsiakan identitinya.

Dia bekas pensyarah universiti dan seorang scholar atau sarjana yang tidak putus-putus menyelidik, membaca, menulis, melukis. Beliau ialah seorang Mat Salleh yang tipikal dan hidup dengan penuh kasih sayang bersama isterinya di sore hari.

Dia memberi penyelidikannya kepada saya untuk dibaca. Saya merasakan menjadi tanggungjawab saya untuk menulis di sini. Kerana penemuannya cukup memeranjatkan.

Aktiviti oleh aktivis evangelist Kristian ini umpama anai-anai yang memakan kayu secara senyap-senyap sehingga meranapkan keseluruhan rumah - atau dalam konteks ini meranapkan akidah orang Islam dan institusi itu sendiri.

Beliau menulis: Di antara kebanjiran pelancong beragama Kristian yang melawat negara ini, satu kumpulan cukup menarik perhatian: peserta persidangan. Sejak 2000, lebih 100 persidangan Kristian antarabangsa telah diadakan di Malaysia. (Beliau turut menyenaraikan satu-persatu daripada beratus persidangan itu).

Persidangan itu mewakili seluruh spektrum pergerakan evangelikal global daripada yang berhaluan karismatik radikal kepada gereja-gereja arus perdana tradisional dan individu kecil-kecilan, daripada pelbagai negara.

Banyak daripada persidangan ini dalam jumlah yang sederhana, namun ada antaranya yang besar - Perhimpunan WEF General Assembly 2001, misalnya, telah membawa lebih 600 pemimpin pendakwah Kristian dari 108 negara, dan 2013 World Pentecostal Conference telah mengumpulkan sebanyak 3,500 ahli.

Jadi amat mudah disebut, sejak 2000, lebih 10,000 aktivis Kristian telah datang ke Malaysia untuk tujuan yang besar iaitu menghadiri persidangan Kristian.

Untuk peserta persidangan (conference goers) ini, tujuannya hanyalah untuk berdakwah dan Malaysia ialah destinasi pilihan untuk tujuan keagamaan!

Beliau memetik satu carian internet (daripada banyak lagi): www.necf.org.my/newsmaster.cfm?&menuid=43&action=view&retrieveid=1344 berbunyi:

Malaysia... bukan sahaja sebuah makmal bagi pemuda-pemudi Barat merasai pertukaran-budaya Kristian (evangelizing). Malaysia juga pusat latihan dan sebagai sumber ‘pertukaran-budaya evangelist’ untuk seluruh dunia. David Demian, pengasas Watchmen for the Nations, berkata begini kepada peserta di KL:

“Malaysia adalah jambatan dalam menyediakan kemudahan bagi Gospel pulang semula ke Asia Barat berdasarkan negara ini yang pelbagai-budaya dan komposisi agama... Dalam permainan catur, walaupun peranan buah itu tidak penting ia harus digerakkan untuk menentukan (trigger) pergerakan yang lain. Jika Malaysia tidak bergerak, seluruh permainan akan terhenti."

Dokumen lengkap ini akan dimuat naik dalam bentuk pdf untuk bacaan umum tidak lama lagi.

Wahai umat Islam sekelian, bangkitlah dan bersatulah, sebelum kita diubah...

SEMASA menaip kolum ini menggunakan Blackberry, telefon itu tidak putus-putus bergema. Kumpulan-kumpulan whatsapp saya cukup-cukup aktif.

Salah satu kumpulan itu ialah Penasihat GPMS. Kebetu­lan saya juga salah seorang ahli kumpulan itu.

Berikut petikan perbincang­an itu yang saya mahu kongsikan dengan pembaca sekelian. Panjang sebenarnya, tapi saya pendekkan.

Sebenarnya soal perbahasan mengenai bahasa Melayu ini tak habis-habis lagi diperbincangkan. Mengapa ya? Apakah lemah sangat mutu bahasa Melayu ini? Atau mulai dipinggirkan? Sudah tidak dihormati? Atau sudah hilang daya saing?

Renung-renungkanlah...

SASTERAWAN NEGARA, Usman Awang tamat sekolah Melayu darjah 6; menulis dalam bahasa Melayu; karya dalam bahasa Melayunya diterjemahkan hampir dalam 10 bahasa.

Novel Salina ditulis oleh Samad Said dalam bahasa Melayu; turut diterjemahkan dalam 10 bahasa.

Paulo Coelho; menghasilkan pelbagai karya dalam bahasa Portugis. Novel tersohornya The Alchemist diterjemahkan ke dalam 67 bahasa mencapai jualan sekitar 150 juta naskhah seluruh dunia.

Kawan saya Mr. Katano cakap orang Melayu kurang berjaya sebab bila ada satu ilmu moden seperti kejuruteraan mahu disampaikan, maka orang Melayu majoriti tidak faham. Sebab Melayu yang tahu ilmu tersebut hanya boleh sampaikan dalam bahasa Inggeris kerana belajar di England.

Manakala orang Jepun yang pergi belajar di Jerman dan Amerika, apabila pulang mereka mengajar ilmu yang dipelajari dalam bahasa Jepun, maka majoriti orang Jepun fahamlah.

Kita sibuk bahasa Inggeris, bahasa Melayu mahu dicampak ke mana?

Bimbang, bahasa Melayunya tidak mencecah bumi; bahasa asingnya tak sampai ke langit.

Saya sokong sepenuhnya memartabatkan bahasa Melayu. Kepada orang Melayu yang kurang fasih bercakap atau menulis bahasa Melayu kena belajar lagi. Kita mesti tunjukkan kepada orang bukan Melayu bahawa orang Melayu pun kena mencuba dan terus belajar menguasai Melayu. Jangan marah kalau terasa. Nanti kena jual.

Tidak salah belajar bahasa, jangan taksub dengan budaya mereka. Pejuang bahasa Melayu pun rata-rata Inggeris mereka hebat. Masalah kita adalah mengamalkan budaya mereka lebih daripada belajar bahasa.

Isu bahasa akan terus berlarutan lama lagi, selagi sistem pendidikan negara masih ada pelbagai cabang. Masing-masing kaum di Malaysia mengakui bahasa mereka lebih baik.

Mereka mendakwa, bahasa Cina dan India ditutur oleh berbilion orang. Siapa lebih hebat? Aduhai...

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140507/re_06/SOSMA-dan-ISA-syurga-Evangelisme-oh-bahasaku#ixzz31BZhxp1m  © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: