Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 28 May 2014

MH370: Data asas didedah hari ini



Hishammuddin Tun Hussein bertanya sesuatu kepada kakitangan salah sebuah syarikat penerbangan tambang murah semasa mengadakan tinjauan di klia2, Sepang, semalam. - utusan/RASHID MAHFOF

SEPANG 26 Mei- Data asas mengenai penerbangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang di Lautan Hindi sejak 8 Mac lalu akan didedahkan kepada umum esok.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, pendedahan tersebut akan dibuat oleh Jabatan Penerbangan Awam (DCA) bersama syarikat satelit United Kingdom (UK), Inmarsat.

Katanya, data asas berkenaan juga dinilai dan dikaji oleh pakar luar antaranya Lembaga Keselamatan Pengangkutan Nasional Amerika Syarikat (NTSB), Biro Penyiasatan Kemalangan Udara United Kingdom (AAIB) dan Jabatan Siasatan Kemalangan Udara China (CAAC).

"Data asas tersebut akan didedahkan kepada umum selepas beberapa agensi pakar dari dalam dan luar negara selesai membuat analisis dan keputusan untuk mendedahkan data tersebut dibuat oleh dua pihak berkenaan.

"Itu adalah perkara yang diberitahu kepada saya iaitu data asas tersebut akan didedahkan kepada umum esok, DCA dan Inmarsat sendiri akan mengumumkannya. Apa yang paling penting ialah untuk mendapatkan kebenaran dan sekiranya mereka tidak dapat mendedahkannya esok, mereka harus memaklumkan kepada saya kenapa," katanya dalam sidang akhbar selepas melakukan lawatan kerja ke klia2 di sini hari ini.

Yang turut hadir Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan, Datuk Long See Wool dan Pengurus Besar Kanan (Operasi) Malaysia Airports Holdings Berhad (MAHB), Datuk Azmi Murad.

Pendedahan data berkenaan juga akan memberi penjelasan munasabah kepada keluarga 239 penumpang dan anak kapal yang masih hilang bersama pesawat MH370.

Ditanya sama ada beliau yakin dengan data berkenaan, Hishammuddin berkata, semuanya bergantung kepada data Inmarsat berkenaan termasuk juga semua keputusan yang dibuat dalam usaha pencarian pesawat MH370

Sementara itu, dua panel bebas iaitu Ikram Premier Consulting dan Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) diminta menyiasat dakwaan berlakunya mendapan di landasan serta kawasan parkir pesawat di klia2.

Hishammuddin berkata, pihaknya tidak akan berkompromi dengan isu keselamatan di klia2 dan meminta kedua-dua firma berkenaan melakukan pemeriksaan keselamatan dengan telus tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak.

Beliau berkata, bagi memastikan keselamatan orang ramai terjamin, kerajaan pada April lalu meminta ICAO melakukan pemeriksaan di klia2 dan badan itu mengesahkan terminal berkenaan selamat untuk beroperasi, begitu juga dengan Ikram Premier Consulting yang mengiktiraf tahap keselamatan klia2.

"Kedua-dua konsultan berkenaan yang bertanggunggjawab mengesahkan klia2 selamat dalam pelbagai aspek sebelum pembukaannya pada 2 Mei lalu, sehubungan itu kita meminta pihak yang sama untuk melakukan pemeriksaan kali ini dan kementerian sentiasa bertindak tegas mengenai isu keselamatan.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140527/dn_08/MH370-Data-asas-didedah-hari-ini#ixzz32yVMHBYL  © Utusan Melayu (M) Bhd

No comments: