Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 28 May 2014

Mahasiswa UiTM dekati gelandangan



Pelajar UiTM (kiri) mengagihkan makanan kepada gelandangan di sekitar Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur baru-baru ini.

WALAUPUN Malaysia sudah mencapai pelbagai kemajuan dan rakyatnya mengecapi pelbagai nikmat hasil kemakmuran negara, namun masih ada golongan yang kurang bernasib baik ataupun insan-insan yang hidup dalam serba kekurangan.

Disebabkan kekurangan tersebut, kehidupan mereka tidak sempurna sehingga menjadi gelandangan di kaki lima.

Dalam usaha membantu golongan gelandangan di sekitar Jalan Chow Kit dan Jalan Haji Taib, Kuala Lumpur, Persatuan Instruksional dan Latihan, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam dengan kerjasama Cure & Care Service Centre Chow Kit baru-baru ini menganjurkan program Feed The Need untuk mendekati golongan tersebut.

Penasihat persatuan yang juga pensyarah Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media (FKPM) UiTM Shah Alam, Nur Aziemah Mohd. Azman berkata, matlamat program adalah untuk memberi pendedahan kepada mahasiswa kehidupan sebenar penduduk kurang bernasib baik di ibu negara.

"Sebelum ini, kita melihat golongan gelandangan, penagih dadah, kanak-kanak tercicir di sekitar Jalan Chow Kit dan Jalan Haji Taib sebagai negatif dan 'kotor' sahaja. Tetapi kali ini, kita mahu pelajar turun padang, dekati mereka, selami hati mereka secara dua hala dan bersikap ringan tulang dalam menghulurkan bantuan," katanya kepada .com baru-baru ini.

Seramai 42 peserta yang dibahagikan kepada dua kumpulan bergerak ke sekitar lokasi tersebut bermula pukul 8.30 hingga 11 malam mengagihkan makanan dan minuman kepada golongan berkenaan.

Pengarah program itu, Nurain Mohd. Hassan, 23, berkata, program tersebut diharap dapat memberi pengalaman berharga kepada pelajar supaya sentiasa bersyukur dengan nikmat yang dinikmati hari ini.

"Setelah berpeluang mendekati mereka, saya dapati persepsi yang dilemparkan masyarakat sebenarnya berbeza kerana mereka tidak seburuk yang disangkakan," katanya yang juga merupakan pelajar FKPM.

Sementara itu, penyelaras pusat Cure & Care, Hamsiah Mohamad Zahari berkata, program itu dapat mendedahkan mahasiswa kepada realiti sebenar.

“Diharap mereka dapat membantu agensi kerajaan mengubah persepsi negatif masyarakat lain di luar sana," ujarnya. - DHIYA'ZULHILMI DAUD/ZAKARIA IDRIS

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Kampus/20140524/ka_01/Mahasiswa-UiTM-dekati-gelandangan#ixzz32y49pKtj  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: