Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 29 May 2014

AL-FATIHAH - Teks Pengisytiharan Kemangkatan Sultan Perak oleh Menteri Besar Perak Darul Ridzuan





Bismillah hirrahmanirrahim 
Bahawa dengan sedih dan dukacitanya dimaklumkan Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah Ibni AlMarhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah Ghafarullahu-Lah telah mangkat pada jam 1.30 tengah hari pada 28 haribulan Mei 2014 Masihi, bersamaan 28 Rejab 1435 Hijrah.

Jenazah Almarhum Duli Yang Maha Mulia Tuanku akan disemayamkan di Balairong Seri, Istana Iskandariah, Kuala Kangsar bagi maksud penghormatan terakhir pada sebelah pagi jam 9 pagi oleh Pembesar Negeri dan Orang Kenamaan. Oleh orang ramai mulai jam 11 pagi hingga 2 petang manakala oleh Ke Bawah Duli Maha Mulia Sultan/Raja-Raja/Pembesar Negara Asing mulai 2 petang hingga 3 petang.

Jenazah Almarhum Duli Yang Maha Mulia Sultan akan dimakamkan di Makam Diraja Kuala Kangsar selepas solat Asar pada hari 29 haribulan Mei 2014 Masihi, bersamaan 29 Rejab, 1435 Hijrah.

Bendera negeri Perak Darul Ridzuan hendaklah dikibarkan separuh tiang sepanjang tempoh perkabungan selama 100 hari mulai hari ini 28 haribulan Mei 2014 manakala bendera Malaysia pula akan dikibarkan separuh tiang selama tujuh hari sahaja. Sepanjang tempoh perkabungan tujuh hari tersebut, semua berbentuk hiburan, keramaian dan perayaan adalah dibatalkan.

Sebagai tanda penghormatan ke atas kemangkatan Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan, maka Khamis 29 haribulan Mei 2014 diisytiharkan sebagai hari cuti umum bagi seluruh negeri Perak Darul Ridzuan sempena hari pemakaman.

Seluruh rakyat jelata negeri Perak telah kehilangan sultan yang dikasihi dan berjiwa rakyat. Saya Dr. Zambry Abd. Kadir, Menteri Besar Perak Darul Ridzuan mewakili seluruh rakyat jelata Negeri Perak Darul Ridzuan merafak sembah takziah dan mendoakan semoga roh Almarhum Tuanku dicucuri rahmat dan ditempatkan oleh Allah Subhanahuwataala di kalangan para auliya, syuhada dan solehin.

Datuk Seri Diraja Dr. Zambry Abd. Kadir
Menteri Besar Perak Darul Ridzuan

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140529/dn_02/Teks-Pengisytiharan-Kemangkatan-Sultan-Perak-oleh-Menteri-Besar-Perak-Darul-Ridzuan#ixzz333spwNZS  © Utusan Melayu (M) Bhd 


No comments: