Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 29 May 2014

PRK TELUK INTAN - Samseng jangan campur tangan

Oleh AIN SAFRE BIDIN
pengarang@utusan.com.my



Ahmad Zahid Hamidi bersalaman dengan masyarakat setempat ketika hadir pada malam mesra bersama pemimpin di Rumah Awam Padang Tembak, Teluk Intan, Perak, malam semalam. - BERNAMA

TELUK INTAN 28 Mei - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi memberi amaran kepada kumpulan kongsi gelap atau samseng supaya tidak campur tangan mempengaruhi pe-ngundi pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Teluk Intan.

Beliau berkata, pihak berkuasa telah mengesan kegiatan kumpulan dipercayai kongsi gelap itu yang dikatakan mengugut pengundi supaya memilih parti tertentu pada hari pengundian, Sabtu ini.

Selain mengugut kata beliau, pihaknya juga mengesan kumpulan yang memiliki rangkaian di sini, Ipoh dan Pulau Pinang membuat pertaruhan untuk menentukan parti mana yang akan menang PRK Parlimen Teluk Intan.

"Kita sentiasa memantau penglibatan kumpulan kongsi gelap yang secara tidak langsung cuba untuk campur tangan dalam PRK di sini dengan mengugut pengundi supaya memilih pihak tertentu.

"Kami dapat menghidu keha-diran dan pergerakan kumpulan kongsi gelap ini dan saya ingin memberitahu mereka supaya menghentikan kegiatan ini. Biar pengundi di sini yang menentukan nasib kerusi Parlimen Teluk Intan. Pihak berkuasa akan mengambil tindakan tegas jika kumpulan kongsi gelap ini campur tangan," katanya dalam sidang akhbar selepas menyertai malam mesra bersama pemimpin yang dihadiri lebih 7,000 orang di Rumah Awam Padang Tembak di sini malam tadi.

Tambah Ahmad Zahid, kementerian sememangnya memantau ke-giatan kumpulan tersebut sejak hari penamaan calon bagi memastikan tiada pihak yang mengambil ke-sempatan mempengaruhi pengundi dengan kekerasan.

"Berilah peluang kepada kedua-dua calon yang bertanding, kita perlu hormat parti yang bertanding," katanya.

Sementara itu, dalam ceramah-nya, beliau yang juga Naib Presiden UMNO meminta orang Melayu supaya sedar bagaimana nasib mereka jika berada di bawah pentadbiran pembangkang.

Menurutnya, selama dua penggal pembangkang menguasai Parlimen Teluk Intan, tiada pemba-ngunan yang dapat dibawa kerana tiadanya kerjasama dengan kerajaan Pusat.

"Nilaikan apa yang pembangkang buat di Teluk Intan. Sedangkan mendiang wakil rakyat pembangkang yang sebelum ini gagal membawa perubahan di sini, apatah lagi calon mereka kali ini yang muda dan orang luar," ujar beliau.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140529/po_01/Samseng-jangan-campur-tangan#ixzz333wQtjdX  © Utusan Melayu (M) Bhd

 

No comments: