Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 9 May 2014

PRK Teluk Intan 31 Mei ini

Oleh SHARAIMEI SHAIK AHMEDULLAH
pengarang@uusan.com.my


ABDUL Aziz Mohd. Yusof (kiri) bersalam dengan Ibrahim Ahmad dalam sidang akhbar pengumuman PRK Parlimen Teluk Intan di Putrajaya, semalam. - BERNAMA

PUTRAJAYA 8 Mei - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini mengumumkan Pilihan Raya Kecil (PRK) bagi Parlimen Teluk Intan ditetapkan pada 31 Mei, proses penamaan calon 19 Mei manakala pengundian awal pada 27 Mei ini.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof berkata, PRK tersebut akan menggunakan Daftar Pemilih Induk (DPI) 2013 bagi bahagian pilihan raya berkenaan yang diwartakan pada 30 April lalu dan diperkemaskan pada 1 Mei lalu.

Beliau berkata, daftar pemilih itu mengandungi sebanyak 60,349 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 59,927 pengundi biasa, 410 pengundi awal dan 12 pengundi tidak hadir (PTH) luar negara.

"SPR akan menggunakan Dewan Sekolah Menengah Seri Perak, Teluk Intan sebagai Pusat Penamaan Calon dan Pusat Penjumlahan Rasmi Undi manakala Pusat Pengiraan Undi Awal akan diadakan di bilik Audit Jabatan Perbendaharaan Majlis Perbandaran Teluk Intan (MPTI).

"Sebanyak 36 Pusat Mengundi akan dibuka bagi tujuan pengundian iaitu 35 Pusat Mengundi bagi pengundian biasa yang mengandungi 120 tempat mengundi dan sebuah pusat mengundi bagi pengundian awal yang mengandungi satu tempat mengundi, " katanya dalam sidang akhbar pengumuman PRK Teluk Intan di Ibu Pejabat SPR, di sini hari ini.

Pilihan raya tersebut diadakan berikutan kematian penyandangnya, Seah Leong Peng akibat penyakit barah di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Kuala Lumpur, 1 Mei lalu.

Menurut Abdul Aziz, pihaknya akan melantik seorang Pegawai Pengurus Pilihan Raya dan empat Penolong Pegawai Pengurus bagi menjalankan PRK tersebut.

Beliau berkata, bagi proses pemantauan aktiviti kempen pilihan raya tersebut sepanjang tempoh rasmi berkempen, sebanyak dua pasukan Penguat Kuasa Kempen Pilihan Raya akan ditubuhkan dengan diketahui oleh Pegawai Perancang Bandar dan Desa MPTI, Anas Dolah.

"Pegawai Pengurus Pilihan Raya itu akan diketuai oleh Yang Dipertua MPTI, Datuk Ibrahim Ahmad dengan dibantu empat Penolong Pegawai Pengurus iaitu Setiausaha MPTI, Ayub Shadan Abdul Rani; Jurutera MPTI, Nasaruddin Zachariah; Akauntan MPTI, Rosiah Abd. Rashid dan Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan Abdul Rahman Talib, Mohamed Shafie Abd. Karim.

"Seramai 957 petugas pilihan raya akan dilantik untuk mengendalikan proses pilihan raya kali ini dengan anggaran kos perbelanjaan sebanyak RM1,470,347," katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, pihaknya juga bersetuju melantik pemerhati tempatan sekiranya terdapat permohonan untuk menjalankan pemerhatian sepanjang proses bermula penamaan calon sehingga keputusan PRK diumumkan.

Beliau berkata, pemerhati tersebut perlu dilantik dari kalangan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan mereka dibenarkan membuat pemerhatian di dalam pusat penamaan calon, pusat mengundi awal, pusat mengundi, tempat pengiraan undi dan proses penjumlahan undi di pusat penjumlahan rasmi undi.

"Mana-mana pemerhati rasmi dilantik oleh SPR akan diberikan kad pemerhati yang perlu dipakai sepanjang membuat pemerhatian tersebut dan SPR juga tidak mengiktiraf mana-mana organisasi dan individu lain selain yang dilantik oleh kami," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140509/po_01/PRK-Teluk-Intan-31-Mei-ini#ixzz31CVESaSi  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: