Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 12 May 2014

F1 - Hamilton rangkul kejuaraan keempat



Lewis Hamilton meraikan kejayaan muncul juara Grand Prix Sepanyol di Litar de Catalunya, Montmelo, semalam. - AFP

BARCELONA - Lewis Hamilton mencatat kemenangan keempat berturut-turut musim ini apabila melakar kejayaan yang cukup dramatik pada Grand Prix Sepa­nyol setelah menamatkan saingan 0.6 saat lebih pantas di depan rakan sepasukan dalam Mercedes AMG Petronas, Nico Rosberg.

Kejayaan pemandu berusia 29 tahun itu membolehkan dia me­ngumpul 100 mata musim ini dan ber­ada di kedudukan pendahulu dalam senarai pelumba kejuaraan dunia Formula Satu (F1) di depan Rosberg dari Jerman yang mengutip 97 mata.

Pelumba Australia, Daniel Ricciardo melengkapkan perlumbaan di tangga ketiga untuk pasukan Red Bull, sementara rakan sepasukan yang juga juara dunia dari Jerman, Sebastian Vettel menamatkan sai­ngan di kedudukan keempat setelah terpaksa bermula di grid ke-15.

Kemenangan tersebut adalah yang keempat buat Hamilton tahun ini, yang pertama di Sepanyol dan ke-26 dalam kariernya, sementara kejayaan Mercedes mencatat keputusan satu, dua membolehkan mereka mendominasi kedudukan pengeluar.

Mercedes kini mendahului saingan de­ngan lebih 100 mata.

"Saya tidak cukup laju hari ini. Nasib baik saya masih mampu memastikan Nico sentiasa berada di belakang saya.

“Ini merupakan kemenangan pertama saya di Sepanyol dan ia amat bermakna buat saya.

“Terima kasih kepada pasukan, mereka telah melakukan tugas dengan cukup cemerlang pada tahun ini," kata juara dunia 2008 itu.

Valtteri Bottas menamatkan perlumbaan di tangga kelima untuk pasukan Williams, manakala pemandu tuan rumah dan juara Grand Prix Sepanyol dua kali, Fernando Alonso serta rakan sepasukan dalam Ferrari yang juga juara dunia 2007, Kimi Raikkonen menghuni kedudukan keenam dan ketujuh. - AFP

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan_Luar_Negara/20140512/sl_05/Hamilton-rangkul-kejuaraan-keempat#ixzz31TRiJxVN  © Utusan Melayu (M) Bhd 



No comments: