Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 18 June 2015

SUKAN SEA 2015 : Skuad Projek lulus ujian pertama

ZAZALI JAMIAN | 18 Jun 2015 1:05 AM

Pemain-pemain Malaysia meraikan kejayaan selepas menewaskan Singapura dalam perlawanan akhir hoki Sukan SEA 2015 di Singapura untuk mempertahankan kejuaraan sejak 1973. BERNAMA

SINGAPURA – Walaupun dipaksa berhempas pula dan diheret dalam penentuan pukulan penalti shoot out sebelum mempertahankan pingat emas Sukan SEA 2015, namun dengan mengambil kira Malaysia sekadar menghantar skuad Projek 2016, ia boleh dianggap satu pencapaian yang bagus untuk masa depan hoki negara.

Skuad Bawah 23 tahun negara mengalahkan pasukan utama Si­ngapura menerusi pukulan penalti 4-3 selepas perlawanan sebenar di Stadium Hoki Sengkang pada 13 Jun lalu berkesudahan 2-2.

Malaysia memenangi emas dalam setiap Sukan SEA yang disertai, kecuali pada 1973 apabila mereka tewas kepada Singapura.

Malah, sebelum skuad lelaki menumpaskan tuan rumah, pasukan wanita turut mempertahankan emas dengan mengalahkan Thailand 3-1, sekali gus membuktikan Malaysia masih kuasa hoki Asia Tenggara yang sukar ditandingi.

Secara keseluruhannya pemain negara berjaya memenuhi misi yang ditetapkan iaitu membawa pulang emas, malah skuad lelaki negara ‘lulus’ ujian besar pertama mereka, biarpun temasya di Singapura telah mendedahkan beberapa kelemahan ketara anak-anak buah Arul Selvaraj.

Objektif utama penubuhan skuad Projek 2016 adalah Piala Remaja Dunia yang akan diadakan di India tahun depan. Justeru, ada beberapa aspek perlu diperbaiki Arul untuk memastikan persiapan pasukannya berjalan baik.

Aspek pertama adalah memperkemaskan jentera serangan yang jelas kurang tajam dan kelemahan paling ketara, ketiadaan pakar pukulan sudut penalti selepas Malaysia dilihat mempersiakan banyak peluang untuk menghasilkan gol dalam situasi berkenaan.

Dua perkara ini perlu diberi perhatian serius sebelum mereka berdepan ujian besar kedua iaitu mempertahankan kejuaraan Piala Remaja Asia di Kuantan pada November ini.

Skuad hoki remaja sebenarnya mampu melangkah jauh, tetapi anak-anak buah Arul perlu diberikan sebanyak mungkin perlawanan persahabatan bertaraf antarabangsa untuk nenambah pengalaman dan membantu pemain untuk menjadi lebih kreatif. – UTUSAN

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/hoki/skuad-projek-lulus-ujian-pertama-1.104037#sthash.QvxlcKWB.dpuf


No comments: