Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 18 June 2015

KELAYAKAN PIALA DUNIA DAN PIALA ASIA : Nasihat dari Palestin

FADHILUL IZMEL ISHAK | 18 Jun 2015 1:05 AM


PEMAIN-pemain Palestin meraikan kemenangan besar 6-0 ke atas Malaysia dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia 2018-Piala Asia 2019 di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Kuala Lumpur kelmarin. AFP

KUALA LUMPUR - Sama ada nasihat atau sindiran, ada benarnya apa yang dikatakan oleh jurulatih Palestin, Abdel Nasser Barakat mengenai skuad Harimau Malaya.

Abdel Nasser mencadangkan agar skuad dikendalikan oleh Dollah Salleh itu dirombak secara besar-be­saran selepas mencatat keputusan memalukan, tewas 0-6 kepada pa­su­kannya kelmarin.

Walaupun sebelum perlawanan bermula dia telah menjangkakan pa­sukannya akan menang, tetapi Abdel Nasser seperti tidak percaya de­ngan prestasi longlai yang dipamerkan pemain-pemain Malaysia dalam perlawanan kedua kelayakan Piala Dunia 2018/Piala Asia 2019 kelmarin.

Malah, dia mengakui terkejut apabila melihat betapa mudahnya anak-anak buahnya merobek gawang skuad Harimau Malaya di Stadium Nasional.

“Ya, kami memang menjangkakan akan menang tetapi saya amat terkejut dengan keputusan perlawanan malam ini (kelmarin), malah saya tidak sangka kami mampu memperoleh jaringan yang sangat besar.

“Saya juga tidak sangka bahawa kami mampu mendahului tuan rumah 3-0 pada separuh masa dan saya mendapati pemain lawan sudah berputus asa ketika kami mempunyai kelebihan tiga gol. Mereka seolah-olah tidak cuba untuk melawan.

“Saya fikir mereka (FAM) perlu buat yang sama seperti kami lakukan. Kami merombak keseluruhan skuad melibatkan hampir kesemua pemain. Kami menggantikan pemain yang sudah berusia dengan yang lebih muda.

“Saya tahu Malaysia memiliki pemain muda yang ramai dan mungkin mereka (FAM) perlu mengambil langkah drastik seperti kami,” katanya kepada pemberita di sini kelmarin.

Abdel Naser melakukan 15 pertukaran terhadap skuadnya dengan memasukkan pemain berusia antara 20 hingga 24 tahun selepas mereka tersingkir di peringkat kumpulan dalam kejohanan Piala Asia 2015 di Australia pada Januari lalu.

Sambil mengakui, bahawa pasukannya meraih kemenangan mudah dalam perlawanan menentang Malaysia, katanya matlamat untuk membina skuad masa depan negaranya seperti mula membuahkan hasil.

“Ini perlawanan paling mudah untuk kami sebab kami mampu menyumbat tiga gol pada separuh masa. Seperti yang saya katakan sebelum ini, kami masih baharu kerana pemain sedia ada ini jauh lebih muda dan mereka masih memerlukan pengalaman serta pendedahan.

“Memang matlamat saya ialah merangka pasukan ini untuk masa hadapan tetapi kami berjaya memasuki pusingan kelayakan ini dan secara tidak langsung pemain boleh menimba pengalaman serta mencatat kemenangan untuk menaikkan lagi semangat.

“Bagus untuk kami sebab menang 6-0 walaupun pemain kami belum cukup pengalaman. Kami kehilangan beberapa pemain terbaik, antara empat hingga lima orang kerana mereka cedera. Kami juga tidak memiliki bajet besar untuk membina pasukan dan saya fikir semua orang pun tahu satu lagi fakta mengenai kami (negara bergolak),” katanya lagi.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/nasihat-dari-palestin-1.104041#sthash.ImyfJrD4.dpuf


No comments: