Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 11 June 2015

POLITIK : Debat cetus konfrontasi

Tidak beri kebaikan kepada UMNO, BN – Najib

KAMIL MASLIH | 11 Jun 2015 2:01 AM

KUALA LUMPUR 10 Jun - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, pertukaran format program Dialog Perdana Menteri bersama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) pada 5 Jun lalu daripada satu majlis dialog tertutup kepada perbahasan terbuka hanya akan menjadi pencetus konfrontasi terbuka antara beliau dengan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Najib Tun Razak

Menurut Perdana Menteri, beliau kesal acara tersebut dibatalkan kerana sesi dialog tertutup itu memberi peluang kepadanya untuk menjelaskan bahawa wang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sebanyak RM42 bilion tidak lesap sebagaimana yang telah didakwa oleh Dr. Mahathir.

“Majlis ini telah bertukar format, daripada satu majlis dialog tertutup kepada majlis pembahasan terbuka. Perubahan-perubahan seperti ini akan mengakibatkan majlis ini menjadi pencetus konfrontasi politik terbuka antara Tun Dr. Mahathir dengan saya.

“Sebagai seorang Perdana Menteri, memang tidak wajar untuk debat seperti ini diadakan secara terbuka di khalayak ramai dengan bekas Perdana Menteri (Tun Dr. Mahathir), dan dari parti politik yang sama. Ia tidak membawa sebarang kebaikan kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN),” katanya dalam laman blognya najibrazak.com hari ini.

Program Dialog Perdana Menteri bersama NGO bertemakan Nothing to Hide di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada 5 Jun lalu yang turut dihadiri Dr. Mahathir telah ditunda selepas Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar meminta sesi berkenaan dibatalkan atas faktor keselamatan.

Menurut Najib, beliau telah menerima jemputan untuk program dialog tertutup anjuran Pertubuhan Sukarelawan Peguam Malaysia (SukaGuam) dan Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) itu pada 19 Mei lalu dan menghargai jemputan berkenaan untuk berdialog mengenai isu-isu semasa.

“Saya sebagai Perdana Menteri dan Presiden UMNO, bertanggungjawab untuk menjaga nama baik kerajaan dan parti. Tun Mahathir berhak bertanya dan saya sanggup memberi penjelasan kepada beliau. Ini saya lakukan agar perkara munasabah yang dibangkitkan oleh Tun Mahathir dapat dijelaskan.

“Saya kesal acara tersebut terpaksa dibatalkan atas alasan keselamatan dan niat saya untuk berdialog dengan badan badan NGO yang dijemput tidak dapat diteruskan,” katanya.

Kata Najib, berhubung perkembangan semasa 1MDB, beliau ingin memaklumkan bahawa pihak Kementerian Kewangan bersama-sama 1MDB telah menjana satu pelan rasionalisasi untuk mengurangkan tahap hutang syarikat tersebut.

“Baru baru ini, 1MDB telah berjaya membuat pembayaran sebanyak RM3.6 bilion ke arah mencapai matlamat ini. Namun, amat duka­cita apabila usaha ini tidak disambut baik oleh pihak yang mengkritik hutang 1MDB,” katanya.

Menurut beliau, meskipun kesal program dialog itu terpaksa dibatalkan, beliau akan terus menyampaikan maklumat dalam apa jua cara yang baik dan berhemah termasuk menerima undangan NGO-NGO dan berjumpa dengan kumpulan NGO-NGO dalam masa akan datang.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/debat-cetus-konfrontasi-1.101572#sthash.swHnNJ3b.dpuf

No comments: