Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 18 June 2015

PIALA DUNIA DAN PIALA ASIA : Dollah enggan angkat bendera putih

FADHILUL IZMEL ISHAK | 18 Jun 2015 1:05 AM


PEMAIN Malaysia, Amri Yahyah membuat percubaan sambil cuba dihalang oleh dua pemain Palestin, Ahmed Mahajna (dua dari kanan) dan Tamer Seyam (tengah) dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia-Piala Asia di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Kuala Lumpur kelmarin. AFP


KUALA LUMPUR – “Saya bukan pe­ngecut.”

Itu tegas pengendali skuad Harimau Malaya, Dollah Salleh apabila ditanya apakah dia bersedia mele­takkan jawatan selepas pasukannya diaibkan 0-6 oleh Palestin dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia 2018/Piala Asia 2019 di Stadium Nasional, Bukit Jalil kelmarin.

Ini adalah kali kedua pasukannya kalah dengan jaringan setengah dozen setelah tumpas kepada Oman dalam perlawanan persahabatan di Muscat pada 26 Mac lalu.

Jurulatih berusia 51 tahun itu mengakui, dia amat kecewa dengan persembahan pasukannya, namun itu tidak bermakna dia perlu me­ngalah kerana tugas skuad Harimau Malaya belum selesai dan mereka masih mempunyai beberapa perlawanan penting untuk diharungi.

Tegas Dollah lagi, tiada sebab dia perlu berundur sekarang kerana apa yang mustahak ketika ini adalah melakukan lebih banyak perubahan terhadap pasukan untuk perlawanan seterusnya.

“Banyak perubahan yang perlu saya lakukan selepas melihat perlawanan ini dan saya amat dukaci­ta dengan persembahan Harimau Malaya pada malam ini (kelmarin) kerana saya lihat begitu banyak kelemahan berlaku. Pemain seperti berputus asa selepas ketinggalan 3-0 pada babak pertama.

“Saya lihat di bahagian tengah cukup longlai, begitu juga di pertahanan. Pemain seperti mahu mencukupkan masa penuh perlawanan semata-mata.

“Untuk menghadapi perlawanan seterusnya, banyak perubahan yang perlu dilakukan dan saya akan berbincang dengan pegawai pasukan. Bagaimanapun, saya tidak akan gugurkan semua pemain yang saya ada ketika ini sebab kalau saya buat macam itu siapa lagi yang saya patut panggil.

“(Kalau nak) diikutkan saya ada senaraikan beberapa pemain muda tetapi mereka tidak dapat menyertai kami kerana terpaksa mewaki­li negara dalam Sukan SEA di Singa­pura.

“Apa pun, perubahan tetap akan dilakukan dan saya memang tidak puas hati dengan pasukan yang ada sekarang,” katanya.

Dalam perlawanan tersebut, skuad negara dengan mudah dibolosi tiga kali sebelum babak pertama tamat dan Palestin terus berpesta gol dengan menambah tiga lagi sebelum wisel penamat dibunyikan.

Malaysia memiliki beberapa peluang untuk menghasilkan gol, namun tiada satu pun percubaan pemain tuan rumah dapat me­nembusi gawang Palestin dan itu membuktikan ketumpulan jentera serangan perlu diperbaiki.

“Ini merupakan perlawanan terburuk yang saya pernah alami sebagai jurulatih skuad negara dan tidak sangka gawang kami mudah dibolosi hingga enam gol.

“Bahagian serangan ada melancarkan beberapa gerakan bahaya, namun entah mengapa mereka hilang kawalan bola dan pihak lawan mudah merampas bola daripada pemain kita,” katanya lagi.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/dollah-enggan-angkat-bendera-putih-1.104031#sthash.xtLs0Ndd.dpuf


No comments: