Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 11 June 2015

SUKAN SEA 2015 : Grace Wong tak sangka raih gangsa

10 Jun 2015 2:00 AM


Grace Wong beraksi dalam acara baling tukul besi wanita akhir, Sukan SEA 2015 di Stadium Nasional, Singapura semalam. UTUSAN

SINGAPURA – Atlet berusia 15 tahun, Grace Wong Xiu Mei tidak menyangka penampilan sulungnya dalam Sukan SEA berjaya menghadiahkan pingat gangsa kepada kontinjen Malaysia apabila menamatkan saingan baling tukul besi wanita di tangga ketiga di Stadium Nasional, Kallang semalam.

Berasal dari Sarawak, Grace melakukan balingan terbaik 53.80 meter, ketinggalan 1.67m di belakang pemenang pingat perak yang juga penyandang juara, Gimsrang Panwat dari Thailand (55.47m).

Seorang lagi atlet Thailand, Koomphon Mingkamon mengungguli saingan tersebut dengan catatan 56.57m, sekali gus memadam rekod Sukan SEA, 56.41m yang dilakukan atlet negara, Tan Song Hwa di Laos pada 2009.

Menurut Grace, dia hadir di Singapura hanya untuk mengutip pengalaman kerana sandaran Malaysia sebenarnya diletakkan kepada Casier Lee Renee Kelly, namun Casier sebaliknya sekadar menamatkan saingan di tempat keempat dengan catatan 50.78m.

“Saya sebenarnya agak tertekan sepanjang saingan kerana terpaksa bersaing dengan ramai atlet yang sangat berpengalaman.

“Kejayaan meraih pingat benar-benar meningkatkan keyakinan saya. Sasaran saya selepas ini adalah cuba untuk menjadi atlet baling tukul besi terbaik Asia dalam tempoh lima tahun dari sekarang, saya kena berlatih lebih gigih,” kata Grace, yang memahat nama sebagai atlet olahraga paling muda meraih pingat pada Sukan SEA.

Sementara itu, dalam saingan lelaki, teknik balingan yang kurang tepat menyaksikan jaguh baling tukul besi negara, Jackie Wong sekadar meraih gangsa, sekali gus mengulangi pencapaiannya di Myanmar dua tahun lalu.

Jackie melakukan catatan 61.18m, ketinggalan jauh di belakang pemenang pingat emas, Caleb John Christian Stuart dari Filipina (65.63m). Perak milik Tantipong Phetchaiya dari Thailand dengan jarak 62.12m.

“Teknik balingan saya dalam percubaan kedua terakhir sangat teruk,” kata Jackie. – UTUSAN

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/grace-wong-tak-sangka-raih-gangsa-1.101072#sthash.iYgr4pD9.dpuf


No comments: