Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 19 June 2015

Nasib Dollah ditentukan
10 Julai

ABDUL HAFIZ AHMAD | 19 Jun 2015 12:41 AM

Dollah Salleh kelihatan begitu kecewa selepas skuad negara tewas kepada Palestin 0-6 dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia-Piala Asia di Stadium Nasional, di Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada Selasa lalu.

PETALING JAYA - Nasib Dollah Salleh sama ada akan dikekalkan sebagai ketua jurulatih negara atau sebaliknya ekoran kekalahan teruk 6-0 kepada Palestin, bakal ditentukan Jawatankuasa Eksekutif Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) pada 10 Julai ini.

Sekalipun jurulatih itu telah ditetapkan Indeks Prestasi Utama (KPI) untuk layak ke Piala Asia 2019 yang perjalanannya masih terbuka, Presiden FAM Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dan jawatankuasa itu mempunyai budi bicara untuk membuat keputusan sebaliknya.

Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Amin berkata, setakat ini kedudukan Dollah bersama Harimau Malaya kekal tetapi sebarang rombakan atau tindakan susulan tertentu turut perlu bergantung kepada mesyuarat Exco dan dua lagi jawatankuasa yang turut akan membincangkan laporan jurulatih.

Hamidin turut membayangkan rombakan pemain adalah perlu dilaksanakan memandangkan kekalahan dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia 2018-Piala Asia 2019 di Bukit Jalil, Selasa lalu menyerlahkan ada antara mereka yang tidak menunjukkan komitmen tahap tinggi.

“Setakat ini kedudukan Dollah kekal, kontraknya habis hujung tahun depan. KPI (sebagai ketua jurulatih negara) ialah layak ke Piala Asia 2019, tetapi Presiden dan Exco ada budi bicara untuk membuat keputusan sebaliknya, mengikut peraturan atau kontrak.

“(Semalam) saya adakan mesyuarat dengan Dollah dan staf kejurulatihannya, diikuti dua tiga lagi sesi lampas minda bersama. Dia diarahkan menyiapkan laporan dan bawa kepada Jawatankuasa Teknikal dan Pengurusan Pasukan Kebangsaan pada 6 dan 7 Julai ini sebelum dibincangkan Exco yang dipengerusikan Presiden pada 10 Julai,” katanya di Wisma FAM, Kelana Jaya semalam.

Hamidin, yang ditemui selepas majlis menandatangani perjanjian persefahaman dengan Liga Jepun dan Persatuan Bola Sepak Jepun, turut mengakui kekalahan besar dalam aksi Kumpulan A itu merupakan saat paling sukar dan tidak boleh diterimanya apatah lagi selaku pengurus pasukan negara.

“Apabila habis perlawanan malam itu, saya cakap dengan Dollah - semenjak kita main, kita banyak bolos dan dua kali kena 6-0 (termasuk dengan Oman dalam persahabatan). Cara bertahan kita memang teruk,” tegasnya, yang mendakwa pengurusan pasukan telah memberikan segala layanan terbaik kepada pemain dan pegawai sepanjang persiapan selama sebulan untuk menghadapi pertandingan itu.

Mengenai kenyataan Presiden Persatuan Bolasepak Negeri Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim kelmarin supaya pasukan negara tidak lagi menggunakan khidmat pemain Johor Darul Ta’zim kerana sering dipersalahkan apabila kalah teruk, Hamidin berkata: “saya rasa itu pandangan peribadi beliau tetapi bukanlah jalan keluarnya.

“Kami akan terus memilih pemain yang terbaik dan berkeinginan bermain untuk negara. Kami juga sudah ada garis panduan (tentang hal ini) - mana-mana pemain yang dipanggil jurulatih (Malaysia) perlu hadir ke kem latihan pusat kecuali cedera,” katanya.

Namun beliau yakin berdasarkan sistem kelayakan AFC (Konfederasi Bola Sepak Asia) bagi Piala Asia 2019 di Emiriyah Arab Bersatu (UAE), peluang dan perjalanan anak-anak buah Dollah masih jauh lagi antaranya menerusi pencapaian tempat ketiga dan keempat setiap kumpulan selain play-off antara 12 pasukan terbawah untuk merebut baki lapan tempat.

Mengenai terdapatnya hasrat Tengku Abdullah sendiri untuk melepaskan jawatan Presiden FAM sekiranya skuad Dollah masih tidak melepasi KPI (layak Piala Asia 2019), kata Hamidin: “Itu hak individu, hak Presiden. Kalau hasratnya begitu, bererti sesuatu yang dipandangnya serius. Juga satu cabaran kepada pasukan untuk bangkit balik.”

Mesyuarat Exco FAM pada 10 Julai nanti juga dijangka membincangkan prestasi hambar skuad Bawah 23 dan Bawah 22 tahun negara bimbingan Datuk Ong Kim Swee dan Razip Ismail masing-masing dalam Sukan SEA Singapura yang baru tamat dan Kelayakan Asia Mac lalu.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/nasib-dollah-ditentukan-8232-10-julai-1.104485#sthash.mcrzTHUb.dpuf

No comments: