Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 11 June 2015

SUKAN SEA 2015 : Rafiq raih emas sulung boling

10 Jun 2015 2:01 AM


Peserta negara Muhammad Rafiq Ismail membuat balingan ketika menyertai acara Boling Perseorangan Lelaki sempena Sukan SEA ke-28, di Orchid Country Club Yishun, hari ini. Beliau meraih pingat emas untuk acara itu. BERNAMA

SINGAPURA – Walaupun baru mencecah usia 18 tahun pada 24 Mei lalu dan hanya membuat penampilan sulung dalam Sukan SEA, namun Muhammad Rafiq Ismail berjaya menenggelamkan beberapa nama besar dari Singapura, Thailand dan Indonesia untuk menghadiahkan pingat emas pertama boling dalam acara individu lelaki di Orchid Country Club, semalam.

Biarpun masih mentah di peringkat Sukan SEA, namun Rafiq sememang­nya disandarkan harapan tinggi oleh skuad boling negara selepas mempamer prestasi memberangsangkan tahun ini dengan muncul juara Masters Kejohanan Kebangsaan, Mac lalu dan Terbuka Thailand, April lalu.

Semalam, dia diberi tentangan hebat oleh atlet berpengalaman Thailand, Annop Arromsaranon sebelum mengesahkan kejuaraan dengan kelebihan tipis, tiga pin.

Pemenang empat pingat emas Kejohanan Remaja Asia itu me­ngumpul 1,308 jatuhan pin, me­ninggalkan Annop dengan 1,305 pin. Peserta tuan rumah, Javier Tan terpaksa berpuas hati meraih gangsa menerusi 1,284 jatuhan pin.

Walaupun Rafiq kelihatan tenang sepanjang permainan, namun atlet remaja itu mengakui, dia sebenar­nya sedikit tertekan menuju peng­hujung permainan hingga me­lakukan jatuhan rendah dalam dua game terakhir iaitu 192 dan 189 pin.

Begitupun, aksi cemerlang dalam empat game pertama iaitu 246, 221, 235 dan 225 jatuhan pin berjaya membantu atlet Kuala Lumpur itu merangkul emas Sukan SEA buat kali pertama.

“Saya perlu berterima kasih kepada jurulatih Holloway (Cheah) dan Uncle Fred (Tan, pakar psikologi Majlis Sukan Pulau Pinang). Kata-kata mereka membantu saya untuk bertenang selepas agak tertekan ketika mengharungi dua game terakhir.

“Saya mengambil masa yang lama untuk menyesuaikan diri dengan keadaan lorong pada game kelima dan itu menyebabkan saya melakukan jatuhan yang rendah. Ketika mengharungi game terakhir, saya sedar cabaran hebat diberikan oleh Annop, Javier dan Ryan Lalisang (Indonesia), jadi sekali pun saya tidak melakukan strike, saya perlu membuat spare.

“Selepas melalui keadaan yang sangat tertekan, saya gembira kerana akhirnya berjaya menghadiahkan emas buat Malaysia. Ini adalah pe­ngalaman baharu buat saya, tetapi kemenangan ini membuatkan saya lebih bersemangat untuk memburu emas selepas ini,” kata Rafiq.

Sementara itu, Singapura me­nguasai kedudukan 1-2 dalam saingan individu wanita menerusi Daphne Tan (1,368) dan Jazreel Tan (1,313), meninggalkan pemain berpengalaman negara, Esther Cheah di tempat ketiga dengan 1,291 pin. – UTUSAN

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/rafiq-raih-emas-sulung-boling-1.101096#sthash.z0lq77eQ.dpuf


No comments: