Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 2 June 2015

SUKAN SEA 2015 : Miura tetap 
hormat Malaysia

02 Jun 2015 1:50 AM


LE THANH BINH (kiri) bakal mengetuai jentera serangan Vietnam apabila menentang Malaysia dalam perlawanan kedua Sukan SEA di Stadium Bishan, Singapura malam ini.

SINGAPURA – Kejayaan menum­paskan Malaysia pada pusingan kelayakan Piala AFC Bawah 23 tahun, Mac lalu tidak membuatkan pe­ngendali Vietnam, Toshiya Miura terlalu yakin bahawa sejarah mungkin berulang sekali lagi di Stadium Bishan, malam ini.

Menyedari skuad negara yang dikendalikan oleh Datuk Ong Kim Swee kali ini sebuah pasukan yang berbeza berbanding Razip Ismail, dia menghormati kekuatan Malaysia sambil menegaskan kualiti yang ada kepada Gary Steven Robbat dan Matthew Davies mampu membuatkan Vietnam berputih mata.

“Pada perlawanan lalu, kami berjaya mengalahkan mereka yang seterusnya menjamin tempat ke pusingan akhir Piala AFC Bawah 23, namun kemenangan lalu tidak boleh dijadikan jaminan bahawa perlawanan pada esok (hari ini) akan dimenangi kami sekali lagi.

“Skuad Malaysia yang hadir ke Sukan SEA kali ini tidak sama seperti sebelum ini kerana banyak perubahan berlaku dalam pasukan mereka dan ramai pemain berpengalaman yang dibawa masuk.

“Apa yang saya dapat tahu, Kim Swee memanggil beberapa muka lama seperti Gary Steven Robbat, Mohd. Nurridzuan Abu Hassan, Mohd. Fandi Othman dan Matthew Davies bagi memperkuat cabaran mereka, jadi saya nasihatkan kepada pemain jangan ambil mudah,” katanya.

Vietnam yang meraih kemenangan besar 6-0 berdepan Brunei pada Jumaat lepas bakal kehilangan tonggak pertahanan, Huynh Tan Tai yang mengalami kecederaan tetapi skuad ini cukup seimbang di semua bahagian.

Diketuai Le Thanh Binh yang baharu berusia 19 tahun di posisi serangan, kekuatan Vietnam pasti hadir melalui corak permainan pantas dan mereka boleh memerangkap pasukan negara melalui aksi serang balas.

Rata-rata media Vietnam yakin pasukan kendalian Miura itu sepatutnya tidak berdepan banyak masalah untuk mengalahkan Malaysia sekiranya tidak memandang rendah kemampuan lawan.

Namun, berdasarkan rekod-rekod sebelum ini apabila Vietnam menjadi pasukan pilihan, mereka sering tewas mengejut dengan menjadikan dua kejohanan lalu sebagai panduan, bermula pada Sukan SEA 2009 Vientianne.

Dalam saingan di Sukan SEA Laos, Malaysia tewas 1-3 kepada Vietnam namun apabila kedua-dua pasukan sekali lagi bertemu di final, skuad yang ketika itu di bawah bimbingan Datuk K. Rajagobal mengejutkan mereka dengan kemenangan 1-0.

Yang paling diingati sehingga hari ini oleh kebanyakan penyokong Vietnam ialah kekalahan 2-4 di tempat sendiri kepada Malaysia dalam separuh akhir kedua Piala AFF walaupun menang 2-1 di Stadium Shah Alam.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/miura-tetap-8232-hormat-malaysia-1.98369#sthash.ZgfZwExk.dpuf


No comments: