Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 12 June 2015

SUKAN SEA 2015 : Pandelela impikan beraksi 
di depan penyokong sendiri

12 Jun 2015 1:00 AM


Timbalan Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Ab. Jalil Abdullah (tengah) bersama Ketua Cawangan Sukan Kemahiran Bahagian Atlet MSN, Joherman Amir (depan, empat dari kiri) meraikan kepulangan atlet terjun negara dari Sukan SEA 2015 di Bukit Jalil kelmarin.

KUALA LUMPUR – Walaupun enam pingat emas Sukan SEA telah berada dalam koleksinya, namun belum cukup memuaskan hati ratu terjun negara Pandelela Rinong yang mengimpikan untuk beraksi cemerlang di hadapan peminat di negeri kelahirannya.

Peluang itu bakal diperoleh atlet dari Sarawak itu dua tahun lagi, apabila Kuala Lumpur menjadi tuan rumah temasya sukan dwitahunan itu.

Ada yang mempersoalkan penyertaannya dalam Sukan SEA kerana menganggap pemenang pingat gangsa Olimpik 2012 London itu tidak seharusnya mengambil bahagian kerana temasya tersebut tidak setaraf dengan kehebatannya.

Bagaimanapun, bekas Olahragawati Kebangsaan itu tidak ambil pusing dengan perkara tersebut kerana dia menyifatkan Sukan SEA telah banyak memberi makna tersendiri kepada dirinya sepanjang bergelar atlet terjun negara.

“Saya ada terdengar yang acara terjun Sukan SEA 2017 akan dilangsungkan di Sarawak. Sebagai anak jati Sarawak, sudah tentu impian saya untuk bertanding di hadapan penyokong sendiri.

“Ini peluang seumur hidup untuk saya beraksi di sana. Saya harap diberi peluang untuk menyertainya. Untuk saya, Sukan SEA menyediakan cabaran tersendiri, sebab itu saya tak pernah memandang rendah terhadap pihak lawan.

“Lagi pun saya rasa saingan terhebat adalah daripada rakan sepasukan sendiri,” katanya ketika ditemui di Majlis Sukan Negara (MSN), Bukit Jalil selepas pulang dari Sukan SEA Singapura kelmarin.

Pandelela membantu Malaysia sekali lagi mengesahkan diri sebagai kuasa terjun yang tiada tandingan di Asia Tenggara apabila menyapu bersih kesemua lapan pingat emas yang dipertandingkan untuk mengulangi pencapaian dua tahun lalu di Myanmar.

Di Singapura, Pandelela meraih pingat emas acara 10 meter platform sekali gus mempertahankan kemenangannya sejak Sukan SEA 2009 di Vientiane, Laos.

Sementara itu rakan sepasukannya Ooi Tze Liang yang memenangi empat pingat emas dalam semua acara terjun kategori lelaki berharap mendapat penaja utnuk mengembangkan lagi kariernya.

“Di Myanmar saya hanya berjaya pungut tiga emas daripada empat acara, tapi Sukan SEA kali ini adalah yang paling cemerlang untuk saya.

“Saya harap ada pihak yang tampil untuk menaja saya. Sehingga kini belum ada lagi. Sekurang-kuranya pakaian sukan pun jadilah,” katanya sambil melemparkan senyuman.

Selepas ini, fokus Tze Liang adalah untuk menghadapi Kejohanan Siri Dunia di Kazan, Rusia yang dijadualkan pada bulan depan dan mahu melayakkan diri ke Sukan Olimpik Rio pada 2016.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/pandelela-impikan-beraksi-8232-di-depan-penyokong-sendiri-1.101852#sthash.hyud33VU.dpuf


No comments: