Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 11 June 2015

SUKAN SEA 2015 : Hakimi raih emas pecah rekod lompat kijang

10 Jun 2015 2:00 AM


Muhammad Hakimi Ismail bergambar di hadapan papan skor yang menunjukkan rekod baharu lompat kijang setelah dia memenangi acara itu dalam Sukan SEA 2015 di Singapura semalam. UTUSAN

SINGAPURA - Selepas 18 tahun hilang daripada genggaman, pingat emas lompat kijang Sukan SEA akhirnya dikembalikan ke pangkuan kontinjen negara menerusi Muhammad Hakimi Ismail, malah melakukannya dengan penuh bergaya apabila mencipta rekod baharu temasya dan kebangsaan semalam.

Atlet berusia 24 tahun itu menang dengan catatan 16.76 meter untuk memadam rekod lama 16.67m milik Nguyen Van Hung dari Vietnam yang dilakukan di Myanmar hanya dua tahun lalu. Catatan tersebut juga memadam rekod kebangsaan miliknya sendiri, 16.44m.

Hakimi muncul atlet Malaysia pertama meraih emas lompat kijang lelaki Sukan SEA sejak kali terakhir Zaki Sadri melakukannya di Jakarta pada 1997.

“Berjaya menjadi pemenang pingat emas pertama sejak Zaki Sadri adalah satu penghormatan. Zaki seorang legenda dan saya sangat menghormatinya.

“Saya amat bangga berjaya memenangi pingat emas selepas apa yang berlaku di Myanmar, dua tahun lalu,” kata Hakimi, merujuk kepada kegagalannya meraih kejuaraan selepas dipintas oleh Van Hung.

Pingat perak acara tersebut menjadi milik atlet Thailand, Kongnil Varunyoo dengan lompatan 16.20m, manakala Van Hung sekadar menamatkan saingan di tempat ketiga dengan catatan 15.92m.

“Syukur saya dapat meraih emas bersama rekod baharu, ini satu pencapaian besar dalam karier olahraga saya.

“Saya sebenarnya tidak berjaya melepasi had kelayakan Sukan SEA, namun diberi kepercayaan untuk beraksi atas tiket pemenang pingat perak Sukan SEA 2013. Hari ini, saya berjaya membalas kepercayaan tersebut,” katanya lagi.

Olahraga turut menghadiahkan tiga pingat gangsa semalam, dua menerusi baling tukul besi manakala satu daripada skandar Alwi dalam lompat bergalah lelaki.

Bagaimanapun, nasib tidak menyebelahi ratu pecut negara, Zaidatul Husniah Zulkifli selepas gagal menamatkan perlumbaan dalam kedudukan pingat apabila sekadar berada di tempat keempat dengan masa yang buruk, 11.93 saat pada final 100m. Catatan itu jauh lebih buruk daripada yang dilakukan di peringkat saringan, 11.69s.

Iskandar pula melakukan lompatan 5.05m dan gagal mengatasi pencapaian perak yang dibuat di Myanmar, dua tahun lalu.

Emas milik atlet Thailand, Porranot Purahong dengan catatan 5.30m, manakala perak diraih John Obeina Ernest dari Filipina (5.25m).

Terdahulu dalam saingan baling tukul besi, atlet remaja berusia 15 tahun, Grace Wong meraih pingat dalam penampilan pertama Sukan SEA dengan mencatat balingan terbaik 53.80m, manakala Jackie Wong mencatat 61.18m dalam acara lelaki. – UTUSAN

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/hakimi-raih-emas-pecah-rekod-lompat-kijang-1.101077#sthash.72lZdQEw.dpuf

No comments: