Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 2 June 2015

Jangan buat keputusan melulu

Nasihat kepada 6,000 kakitangan MAS tidak terima surat tamat perkhidmatan

HAKIMI ISMAIL | 02 Jun 2015 1:36 AM


ANAK kapal MAS di KLIA bertugas seperti biasa walaupun syarikat penerbangan itu menghantar surat penamatan perkhidmatan pekerjanya mulai semalam. - Bernama

SEPANG 1 Jun - Sebanyak 6,000 kakitangan Malaysia Airlines (MAS) yang menerima surat penamatan perkhidmatan hari ini dinasihatkan tidak membuat sebarang tindakan melulu termasuk mengadakan bantahan beramai-ramai.

Seorang pegawai kanan MAS yang mahu dikenali sebagai Man berkata, tindakan melulu hanya akan merumitkan keadaan termasuk berdepan tindakan dinafikan wang pampasan yang akan diterima selepas penamatan perkhidmatan pada 31 Ogos depan.

Beliau yang telah bekerja selama 35 tahun dengan MAS berkata, kesemua 6,000 pekerja yang diberhentikan akan menerima pampasan masing-masing, namun jumlah dan kaedah pengiraannya berbeza mengikut gaji pokok semasa dan tempoh perkhidmatan.

“Sekarang kita ada jaminan untuk mendapat wang pampasan selepas diberhentikan, jadi saya nasihatkan rakan-rakan agar tidak membuat tindakan melulu yang boleh merugikan diri sendiri.

“Saya sendiri menerima surat penamatan perkhidmatan, saya terima dengan reda dan menganggapnya sebagai ketentuan ilahi,” katanya ketika ditemui pemberita di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini.

Khazanah Nasional Bhd. (Khazanah) yang mengambil alih MAS mengumumkan pelan 12 perkara bagi memulihkan MAS termasuk memberhentikan 6,000 daripada 20,000 pekerja pelbagai peringkat pada Julai 2015.

Khamis lalu, Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Ismail Abd Muttalib mengumumkan kerajaan memberi jaminan tidak akan mengabaikan kakitangan MAS yang diberhentikan berikutan penyusunan semula syarikat penerbangan nasional itu dan akan berusaha untuk mendapatkan peluang pekerjaan kepada mereka.

Menurut Man, terdapat juga kakitangan kanan yang sudah berkhidmat lebih 28 tahun ditawarkan untuk bekerja bersama syarikat penerbangan tersebut, namun dalam masa sama diturunkan jawatan ke pangkat yang sangat rendah, selain gaji dipotong.

Selain itu, seorang lagi kakitangan MAS yang mahu dikenali sebagai Hafiz berkata, dia tidak tahu apa yang akan dilakukannya selepas ini kerana masih terkejut selepas menerima surat penamatan perkhidmatan daripada syarikat penerbangan tersebut.

Hafiz yang sudah tujuh tahun berkhidmat dengan syarikat penerbangan berkenaan berkata, surat yang dipos ke rumah dibuka oleh isteri sebelum memaklumkan berita itu kepadanya yang sedang bekerja KLIA.

“Saya terpaksa mencari kerja lain sebelum 31 Ogos untuk menyara keluarga, bukan senang untuk cari kerja lain buat masa ini. Sekarang saya buntu, namun saya reda dan percaya akan ada rezeki untuk kami sekeluarga,” katanya.

Dalam pada itu, pekerja di bahagian kaunter MAS yang mahu dikenali sebagai Anjali, 30, berkata, keluarganya memaklumkan surat daripada MAS sudah dihantar ke rumah namun tidak berani untuk membukanya kerana inginkan beliau melihat sendiri butiran yang dilampirkan.

“Semua kakitangan menerima surat penamatan perkhidmatan yang diposkan di rumah dan di dalam surat yang sama juga terdapat satu lagi surat sama ada tawaran bekerja daripada MAS atau diberhentikan terus,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/jangan-buat-keputusan-melulu-1.98359#sthash.oadGd8sP.dpuf

No comments: