Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 18 June 2015

SUKAN SEA 2015 : Selamatkan olahraga negara

16 Jun 2015 1:06 AM




SINGAPURA – Pencapaian terburuk olahraga dalam sejarah Sukan SEA apabila sekadar meraih tiga pi­ngat emas di Singapura menunjukkan sukan itu kini dalam keadaan ‘tenat’ dan sesuatu perlu dilakukan seandainya Malaysia memasang impian untuk muncul juara keseluruhan apabila menjadi tuan rumah, dua tahun dari sekarang.

Olahraga adalah lubuk emas Sukan SEA, tanpa olahraga peluang untuk mengungguli temasya tidak mudah, jadi baik Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) mahu pun Majlis Sukan Negara (MSN) perlu segera memikirkan apakah program terbaik yang boleh dilakukan untuk memulihkan kembali prestasi sukan itu.

Pada edisi ke-28 Sukan SEA di Singapura, kesemua tiga emas yang diraih adalah daripada acara padang menerusi Muhammad Irfan Shamsuddin (lempat cakera), Muhamad Hakimi Ismail (lompat kijang) dan Nauraj Singh Randhawa dalam lompat tinggi lelaki.

Secara keseluruhan, olahraga hanya mampu menghadiahkan tiga emas, dua perak dan sembilan gangsa daripada 24 acara yang di­sertai, selain memecah dua rekod kebangsaan.

Hakimi menghadirkan emas pertama selepas melakukan lompatan sejauh 16.76 meter, sekali gus me­lebur rekod temasya (16.67m) milik atlet Vietnam, Nguyen Van Hung.

Dia bukan sahaja memperbaharui rekod baharu kebangsaan tetapi turut meraih emas pertama negara untuk tempoh 18 tahun dalam acara lompat kijang lelaki selepas kali terakhir diraih menerusi Zaki Sadri pada Sukan SEA 1997 di Jakarta.

Irfan pula mempertahankan emas yang dimenangi di Myanmar, dua tahun lalu dengan jarak sejauh 56.62m, manakala Nauraj cemerlang melepasi ketinggian 2.13m.

Satu lagi pencapaian yang boleh dibanggakan buat olahraga pada Sukan SEA kali ini apabila berupaya melebur rekod berusia 14 tahun dalam acara 4x100m lelaki.

Kuartet yang dibarisi oleh Johnathan Nyepa, Mohd. Izzuddin Yahaya, Harith Ammar Mohd Sobri dan Nixson Kennedy mencatat masa 39.67 saat dan menamatkan sai­ngan di tempat keempat.

Catatan masa tersebut memperbaharui rekod lama 39.83s milik gandingan kuartet, Watson Nyambek, Nazmizan Muhammad, Azmi Ibrahim dan R. Ganeshwaran yang dilakukan pada Sukan SEA 2001.

Jika diteliti beberapa acara prospek pingat emas olahraga seperti lompat bergalah lelaki, 20km jalan kaki, 200m lelaki dan 4x100m seakan sukar memberikan saingan kepada lawan masing-masing.

Begitupun sedikit berita baik yang dibawa daripada Sukan SEA kali ini adalah kemunculan beberapa bakat baharu yang boleh diketengahkan pada Sukan SEA 2017 .

Atlet 100m, Harith Ammar dan Nixson Kennedy, selain atlet 200m, G. Aravinn Thevarr antara yang perlu diberi perhatian. Turut mempunyai potensi adalah atlet pecut wanita, Zaidatul Husniah Zulkifli.

Nixson dan Harith Ammar yang berusia 20 tahun ketika ini mempunyai rekod peribadi terbaik iatu sekitar 10.50s, manakala Aravinn, 21, memegang rekod peribadi 21.40s dalam acara 200m.

Zaidatul Husniah, 21, berjaya mara ke saingan akhir 100m wanita dan membantu kuartet 4x100m meraih pingat gangsa mempunyai rekod peribadi yang cukup baik dalam acara 100m iaitu 11.62s.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/selamatkan-olahraga-negara-1.103452#sthash.1G6CeiWp.dpuf


No comments: