Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 18 June 2015

FAM jangan ulangi kesilapan

17 Jun 2015 12:18 AM

MALAYSIA menutup kempen bola sepak Sukan SEA 2015 bersama kegagalan selepas terkandas di peringkat kumpulan apabila tewas kepada Vietnam dan Thailand.

SINGAPURA – Anti-klimaks. Kegagalan skuad bola sepak mara ke separuh akhir buat pertama kali sejak Sukan SEA 2007 Korat bagai menghilangkan seri kontinjen negara yang menutup kempen dengan meraih 62 pingat emas di Singapura.

Apatah lagi, mereka sudah pun tersingkir sebelum Sukan SEA dibuka secara rasmi pada 5 Jun ekoran tumpas kepada Vietnam dan Thailand dalam saingan Kumpulan B.

Fakta bahawa pasukan kali ini memang tiada ciri-ciri juara sudah mula kelihatan sejak perlawanan pembukaan menentang Timor Leste, yang menyaksikan Malaysia sekadar menang tipis 1-0.

Penggantungan enam perlawanan yang diterima Muhammad Nazmi Faiz Mansor memburukkan lagi keadaan buat pengendali skuad bawah 23 tahun negara, Datuk Ong Kim Swee.

Dia jelas bergelut untuk mencari pemain yang memiliki tahap kecergasan terbaik kerana anak-anak buahnya bagaikan `kurang angin’ semasa berdepan Vietnam dan Thailand.

Begitupun Kim Swee tidak boleh dipersalahkan 100 peratus kerana sebahagian besar anggota skuad bawah 23 tahun negara bukanlah muka-muka yang sentiasa beraksi dalam kesebelasan utama skuad negeri masing-masing se­perti Mohd. Fandi Othman, Gary Steven Robbat, D. Saarvindran dan Shahrol Saad.

Malah, Kim Swee langsung tidak diberi ruang membentuk skuad ini sejak awal selepas tugas membimbing pasukan dalam kempen kelayakan Piala AFC bawah 23 tahun dan Liga Si­ngapura (S-League) diberikan kepada Razip Ismail.

Keputusan Jawatankuasa Pe­ngurusan Pasukan Kebangsaan itu nyata menimbulkan persoalan dan tidak keterlaluan untuk dilabel sebagai melucukan.

Seperti meletakkan dua nakhoda dalam satu kapal, keputusan kucar-kacir akhirnya membawa kehancuran kepada pasukan bawah 23 tahun, selain ketiadaan skuad Harimau Muda A yang dibubarkan secara tiba-tiba.

Nasi sudah menjadi bubur dan apa yang berlaku pada Sukan SEA 2015 perlu dijadikan pengajaran oleh FAM bagi memastikan skrip yang sama tidak berulang di Kuala Lumpur, dua tahun lagi.

Perancangan perlu bermula dari sekarang untuk membentuk skuad yang benar-benar bersedia dan matang sepenuhnya.

Masih ada 10 pemain yang boleh bermain di Sukan SEA Kuala Lumpur, namun persoalannya adakah mereka mampu menjadi pemain lebih baik pada waktu tersebut atau kekal di takuk lama?

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/fam-jangan-ulangi-kesilapan-1.103736#sthash.vu5IXy5x.dpuf

No comments: