Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 11 June 2015

SUKAN SEA 2015 : Farah Ann tambah koleksi emas

11 Jun 2015 12:56 AM

SINGAPURA – Masih belum puas dengan satu pingat emas, ratu gimnas negara Farah Ann Abdul Hadi mempamerkan prestasi memukau untuk menambah koleksi kemenangannya dalam Sukan SEA 2015 apabila memenangi rutin senaman lantai pada hari terakhir acara gimnastik artistik di Kompleks Sukan Bishan semalam.


Farah Ann Abdul Hadi ketika beraksi dalam rutin senaman lantai dalam laluannya untuk memenangi acara itu di Sukan SEA 2015 di Singapura semalam. UTUSAN

Setelah kecewa dengan sekadar tiga pingat gangsa dalam acara palang bertingkat, melombol dan batang titian, Farah, 21, menggunakan kelebihan selaku gimnas pertama memulakan persaingan tanpa sebarang tekanan untuk mencatat 13.733 mata.

Gimnas Indonesia, Rifda Irfanalutfi memberikan saingan sengit kepada Farah apabila meraih 13.700 mata namun terpaksa berpuas hati dengan pingat perak manakala juara individu all-around Phan Thi Han Thanh di tangga ketiga dengan 13.433 mata.

Sementara itu, pemenang pingat emas acara palang bertingkat pada Selasa lepas, Tan Ing Yueh hampa apabila berada di tempat keempat.

“Memang saya sudah sasarkan untuk mendapatkan pingat acara ini kerana senaman lantai ialah acara kegemaran saya tetapi untuk meraih emas bukan sesuatu yang mudah.

“Walaupun ada rasa macam kecewa sedikit kerana tidak dapat pingat emas (Selasa lalu) namun rakan sepasukan telah berikan semangat kepada saya.

“Syukur sangat kerana persembahan saya ternyata agak baik dan walaupun bermula selaku peserta pertama, situasi itu mungkin mengurangkan sedikit tekanan kepada saya kerana tidak perlu melihat peserta lain sebelum buat persembahan,” katanya.

Farah turut mengutip satu gangsa semalam menerusi rutin batang titian, tewas kepada dua gimnas Vietnam, Phan Thi Ha Tanh dan Do Thi Van Anh.

Secara keseluruhan, dia membawa pulang dua pingat emas dan tiga pingat gangsa daripada Sukan SEA kali ini.

Pencapaian itu ternyata jauh le­bih baik berbanding di Sukan SEA Indonesia pada 2011 di mana dia sekadar menang satu perak manakala gimnastik artistik tidak dipertandingkan dua tahun lalu di Myanmar.

Berasa bangga dapat mengharumkan nama negara, Farah berkata, kejayaan gimnastik artistik yang membawa pulang tiga pingat emas, tiga pingat perak dan tiga gangsa memberikan satu mesej yang jelas kepada pencabar lain.

Sementara itu, Jeremiah Loo meraih pingat perak rutin palang tunggal selepas mengutip 14.133 mata, ke­tinggalan hanya 0.100 mata kepada peserta pilihan Phuong Thanh Dinh dari Vietnam yang menang emas.

Pingat gangsa dimiliki oleh Muhammad Jufrie Aizat dari Singapura dengan 12.833 mata.

Jeremiah yang baharu berusia 18 tahun berkata, dia berharap pingat itu sebagai satu permulaan baik kepada perkembangan gimnas lelaki negara setelah sekian lama ditenggelami oleh atlet wanita.

“Pingat ini memang langsung tidak dijangka kerana acara ke­gemaran saya ialah kekuda pelana,” katanya. – UTUSAN

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/farah-ann-tambah-koleksi-emas-1.101402#sthash.5aA6ToTC.dpuf

No comments: