Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 18 June 2015

SUKAN SEA 2015 : Gimnastik artistik ada bintang baharu

MUHAMMAD DAYNE AZMIN | 18 Jun 2015 1:06 AM

Gimnas artistik wanita Malaysia menamatkan penantian selama 14 tahun apabila memenangi pingat emas acara berpasukan dalam Sukan SEA 2015 di Singapura. UTUSAN

SINGAPURA – Sudah sekian lama sukan gimnastik artistik seperti tenggelam di rantau Asia Tenggara walaupun negara belum putus dengan bakat-bakat baharu.

Selepas Wei Sian Ooi (lelaki) dan Chan Sau Wah (wanita) ma­sing-masing memenangi pingat emas Sukan SEA Korat 2007, dunia gimnastik negara seperti merindui gimnas yang boleh dikete­ngahkan.

Akhirnya dalam Sukan SEA 2015 di Singapura, gimnastik artistik kembali bernafas dengan sumbangan tiga pingat emas menerusi acara berpasukan wanita, Farah Ann Abdul Hadi (senaman lantai) dan Tan Ing Yueh (palang bertingkat).

Kelibat Farah paling mencuri perhatian dalam edisi ke-28 Sukan SEA apabila sentiasa menyum­bangkan pingat dalam setiap disiplin yang disertainya.

Dalam acara individu lain se­perti melombol, palang ber­tingkat dan batang titian, Farah berjaya menyumbangkan pingat gangsa, sementara Ing Yueh pula menambah koleksi pingat perak dalam melombol.

Orang yang paling gembira dengan peningkatan dipamerkan oleh skuad gimnastik artistik pastinya jurulatih negara Nataliya Sinkova, yang sudah menunggu terlalu lama untuk meraih kejayaan ini.

Kali terakhir skuad gimnastik artistik wanita memenangi acara berpasukan ialah pada 2001 di Kuala Lumpur, di mana Nataliya adalah jurulatih yang bertanggungjawab membimbing pasukan ketika itu.

Melabelkan anak-anak buah­nya seperti bidadari yang sempurna, Nataliya memberi kredit terhadap Farah serta rakan-rakannya yang bekerja keras sehingga mampu ke tahap ini.

“Saya memang menjangkakan mereka mampu meraih sesuatu kali ini, namun memenangi pi­ngat emas dalam acara berpasukan adalah sesuatu yang manis.

“Tiada apa yang saya boleh minta lagi kerana mereka semua berjaya memberi satu persembahan yang amat mengagumkan dan masa depan gimnastik di negara kita cukup cerah.

“Masih ada beberapa gimnas muda yang berusia 16 tahun ke bawah berada di negara kita, jadi sememangnya saya tidak bimbang dengan peluang kita untuk Sukan SEA 2017,” katanya.

Dalam acara lelaki, walaupun sekadar satu perak diraih menerusi Jeremiah Loo dalam palang tunggal, ia tetap bermakna kerana mereka tidak menetapkan sebarang sasaran pingat dalam acara berkenaan.

Dalam sukan gimrama, memenangi dua emas dengan satu daripadanya dianggap emas bonus menerusi acara individu berjaya mencapai piawaian ditetapkan oleh Kementerian Belia dan Sukan.

Koi Sie Yan dan Shansangari Sivaneswary Nagarajan, berjaya mempamer kecemerlangan tersendiri selepas terikat sama mata dan pihak penganjur kejohanan bersetuju menghadiahkan dua pingat emas. – UTUSAN

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/gimnastik-artistik-ada-bintang-baharu-1.104048#sthash.fYFHb6zC.dpuf

No comments: