Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 18 June 2015

600 bawa baldi desak Azmin percepat penstrukturan air

FAZRINA AYU RADUIAN | 18 Jun 2015 1:15 AM


PESERTA demonstrasi berarak dari Dataran Shah Alam menuju ke Bangunan SUK sambil membawa baldi membantah tindakan kerajaan Negeri Selangor membatalkan projek pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2, semalam. UTUSAN/SAHARUDDIN ABDULLAH

SHAH ALAM 17 Jun - Tidak tahan lagi dengan masalah gangguan bekalan air yang sering melanda kawasan mereka, kira-kira 600 penduduk hari ini berarak sambil membawa baldi menuju ke pejabat Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini.

Mereka berbuat demikian bagi mendesak Mohamed Azmin mempercepatkan usaha untuk memeterai perjanjian penstrukturan semula industri perkhidmatan bekalan air Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya serta pembinaan Loji Rawatan Air Langat 2 (Langat 2) berikutan krisis air yang membelenggu rakyat sejak 2008.

Kesemua mereka berarak sejauh 300 meter dari Dataran Shah Alam dan berhimpun di pintu masuk utama Bangunan SUK selama lebih sejam sambil mengecam tindakan Mohamed Azmin melengah-le­ngahkan perjanjian penstrukturan air dan pembinaan Langat 2 itu.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Selangor, Zainuri Zakaria yang mengetuai kumpulan itu berkata, mereka mahu Mohamed Azmin yang akan mengadakan pertemuan dengan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Maximus Ongkili pada Jumaat ini supaya segera memeterai perjanjian berkenaan sekali gus mempercepatkan projek Langat 2.

“Paras air yang menurun meng­akibatkan kesan langsung kepada kualiti hidup rakyat negeri ini.

“Bayangkan kesusahan penduduk lebih-lebih lagi warga emas di beberapa tempat seperti Semenyih, Klang dan Kelana Jaya terkesan akibat ketiadaan air dan terpaksa menunggu bekalan air bersih yang menyukarkan aktiviti seharian mereka,” katanya di sini hari ini.

Perhimpunan yang berlangsung kira-kira satu jam itu turut disertai oleh 10 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan 22 Ketua UMNO bahagian di Selangor.

Selain itu, satu memorandum bagi mendesak isu air diselesaikan segera turut diserahkan kepada Mohamed Azmin yang diterima oleh Pegawai Beritanya, Sharil Said.

Zainuri menambah, perhimpunan lebih besar akan diadakan sehingga isu bekalan air bersih di ne­geri ini selesai.

“Sebagai negeri maju, isu air perlu diselesaikan segera dan kami akan berhimpun sekali lagi secara besar-besaran di hadapan SUK sekiranya kerajaan negeri masih melengahkan perjanjian itu,” tegasnya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/600-bawa-baldi-desak-azmin-percepat-penstrukturan-air-1.104171#sthash.X9OoFv42.dpuf


No comments: