Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 19 September 2011

Tujuh nikmat sebagai rakyat Malaysia


SYED ABDULLAH SYED OSMAN JAMALULLAIL
YDP, Persatuan Jamalullail 'Malaysia'
DARI UTUSAN MALAYSIA 19/9/2011



RAKYAT Malaysia patut bersyukur kerana apabila direnungkan perbezaan warga negara kita dengan warga negara jiran amatlah ketara sekali dan di sini ada tujuh (7) perbezaan untuk dijadikan teladan dan sempadan.

1. Kebebasan bersuara apabila dibandingkan dengan negara-negara jiran kita yang lain sungguh jauh lebih baik di negara kita kerana kita boleh buat komen dan memberikan pendapat apa sahaja asalkan tidak menyentuh Perlembagaan Negara atau isu-isu yang boleh memporak-perandakan keharmonian dan ketenteraman awam kita.

2. Pelajar kita mudah mendapat biasiswa atau pun pinjaman untuk apa juga bidang pengajian termasuk bidang perubatan yang kosnya kadangkala mencecah setengah juta ringgit untuk biayai seseorang pelajar perubatan dan dibandingkan di negara jiran seperti Indonesia, pelajar hendaklah mengeluarkan perbelanjaan sendiri yang hanya segelintir yang mampu walaupun layak untuk masuk belajar di bidang itu dan kalau adapun biasiswa boleh dibilang dengan jari.

3. Di negara kita sesiapa juga boleh mengejar kekayaan dan kejayaan dalam menentukan kehidupan masing-masing tanpa sekatan tanpa mengira apa kaum dan apa juga keturunan jika mereka ini gigih, rajin dan berwawasan mudah benar untuk mencapai cita-cita masing-masing.

4. Negara kita mudah untuk menjamu selera dengan pelbagai makanan lazat-lazat ala Malaysia kerana setiap hari dan setiap malam gerai dan restoran mamak ada sahaja di mana-mana.

5. Rakyat negara ini juga merasakan bertuah kerana dijaga kebajikan mereka dengan dihulurkan bantuan berbagai cara termasuk sekolah percuma, rawatan hospital percuma dan mereka yang kurang bernasib baik akan dihulurkan bantuan dari segi kewangan untuk keluarga, anak-anak yatim, ibu tunggal dan warga emas serta diberikan pula kemudahan pinjaman bagi mereka yang ingin memulakan perniagaan kecil-kecilan dan tidak ketara saya katakan bahawa hingga bantuan khairat kematian pun sudah ada dihulurkan dimana bantuan sedemikian terlalu kurang apabila dibandingkan dengan negara-negara jiran kita yang lain.

6. Boleh dikatakan setiap keluarga di negara ini mempunyai kemudahan keperluan seperti mempunyai kenderaan sendiri, rumah sendiri dan kemudahan asas isi rumah hingga mampu melanggan tv berbayar astro di setiap ceruk rantau di negara kita ini yang semuanya lengkap dengan kemudahan elektrik, air bersih dan jalan raya yang sempurna di setiap daerah dan perkampungan pedalaman.

7. Dengan masalah rasuah yang terkawal dan pentadbiran yang cekap dan amanah yang sudah tentunya mengutamakan kebajikan dan kemudahan rakyat dengan pemimpin-pemimpin yang sentiasa mendengar dan mengambil berat tentang permasalahan rakyat sudah tentu bumi bertuah negara Malaysia ini menjadi tumpuan untuk warga asing termasuk dari negara-negara jiran itu sendiri membanjiri datang kemari untuk mencari peluang mencari rezeki disini.

Kesimpulannya semua ini adalah kenyataan dan kita kena terima hakikat bahawa kita sebenarnya sangat bertuah dapat hidup aman dan damai serta boleh pula mengecapi kemakmuran bersama yang sepatutnya kita patut bersyukur kepada Yang Maha Esa kerana Malaysia ini bukan sahaja kaya dengan isi buminya yang melimpah ruah tetapi juga terhindar dari malapetaka seperti bencana alam dan kacau-bilau.

KOMEN : ITU PUN ADA YANG TAK PERNAH RASA BERSYUKUR ATAS NIKMAT YANG DIBERIKAN...

2 comments:

Onna said...

DAH LAH TAK BERSYUKUR....KERANA POLITIK DORANG... SANGGUP DORANG NAK GADAIKAN KELEBIHAN YANG ADA TU UNTUK SURVIVAL POLITIK SEMATA-MATA...KALAU DAH SUMER NAK DIGADAIKAN..APA YANG TINGGAL UNTUK ANAK CUCU KITA?

TENGGARA is SOUTHEAST said...

Salam Bro,
Nikmat ke 8, kalau didakwa di mahkamah dan masih tak bersedia nak menjawab, masih boleh tangguh berkali-kali.