Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 14 September 2011

KENAPA DI SIAM?

Warga kita paling ramai nikah di Thai
Daripada YULPISMAN ASLI
utusankelantan@utusan.com.my




NARATHIWAT, Selatan Thailand 13 Sept. – Rakyat Malaysia merupakan warga asing paling ramai berkahwin di daerah ini, kata Pendaftar Nikah Kahwin Narathiwat Bahagian Luar Negeri, Ishak Mohamad.

Katanya, secara purata enam pasangan warga asing bernikah sehari di daerah ini termasuk dari Malaysia, Vietnam, Kemboja, Iran, Amerika Syarikat dan Asia Barat.

“Pasangan Malaysia banyak sikit,” katanya di sini ketika memberikan taklimat kepada sekumpulan 34 ahli rombongan dari Kelantan yang terdiri daripada pemimpin agama, pentadbir institusi pendidikan dan wartawan yang melakukan kunjungan ke Thailand, bermula semalam.

Lawatan seminggu itu atas jemputan Konsulat Jeneral Diraja Thailand di Kota Bharu dalam usaha mengukuhkan hubungan masyarakat Islam di Thailand, terutama di wilayah selatan dengan Malaysia.

Kunjungan itu turut disertai oleh Konsul Jeneral, Surapon Petch-Vra.

Dalam lawatan itu, rombongan turut diberi taklimat oleh Timbalan Gabenor Narathiwat, Dejrat Simsiri mengenai keadaan semasa di wilayah ini.

Ishak berkata, Majlis Agama Islam Narathiwat akan sentiasa memastikan pasangan warga asing yang berkahwin di sini, terutama dari Malaysia mematuhi peraturan, termasuk menetapkan setiap pasangan mendapatkan sendiri borang nikah khas tanpa melalui pihak ketiga.

Beliau juga menafikan wujud sindiket nikah kahwin membabitkan warga asing di wilayah ini, termasuk dalam pengeluaran sijil nikah palsu.

“Sijil nikah dikeluarkan di pejabat, imam ada borang sahaja (borang permohonan kahwin). Masalah berlaku kekeliruan kerana terdapat lebih 600 imam di sini dan tidak semua ada tauliah (termasuk untuk menjadi wali),” jelasnya.

Mengenai perkahwinan pasangan bawah umur, beliau berkata, ia tertakluk di bawah Enakmen Keluarga Islam 2002 Thailand dan pihaknya sama sekali tidak menikahkan pasangan bawah umur dari Malaysia.

“Proses perkahwinan ikut prosedur, kita akur undang-undang di Malaysia. Kita tidak nikahkan pasangan bawah umur dari Malaysia, haram nikahkan rakyat Malaysia (bawah umur). Itu kita pegang sejak tahun 1992,” katanya. – Utusan

KOMEN : KAT MALAYSIA PENIKAHAN TU DIIKTIRAF SEBAGAI SAH KE TIDAK?

1 comment:

Onna said...

Assalam sayang daddy,

mami percaya rakyat malaysia yang pergi menikah di siam ni kebanyakannya laki org yang ingin berpoligami tanpa pengetahuan. ada juga yang memilih bernikah disana kerana keluarga tak benarkan mereka bernikah. Yg tak ok - nya laki org menikah lain di siam ni...bila balik ke malaysia..bukan sng nak daftar kan..kena denda lagi..maka bermulalah masalah rumahtangga, dengan isteri pertama, dengan isteri ke2, ke3 dan ke4 kalau cukup kuota lah...erm..yg peliknya ramai yang menikah lain ni takder kemampuan...kalau ikut kata2 Datuk Noh Gadut baru2 ni, poligami tu ada hukum hakamnya...jatuh haram bila kemampuan tiada dari segi batin ke, ekonomi ke..abis camner tu...ada yang kerja dia mengutip besi buruk, tapi beristeri 2...haram kah hukumnya?