Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 19 September 2011

‘Niat nak buang warisan’


Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my



KUALA LUMPUR 18 Sept. – Kenyataan wakil rakyat DAP, M. Manoharan yang mahu menukar Jalur Gemilang sekiranya memperoleh kuasa merupakan bukti jelas bahawa pembangkang sedia mengubah segala-galanya termasuk Perlembagaan Persekutuan.

Sehubungan itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta rakyat menilai kenyataan itu secara rasional kerana kesan daripada hasrat tersebut boleh memberi implikasi paling buruk kepada negara serta rakyat.

Ujarnya, selain itu perkara diucapkan oleh Manoharan turut memperlihatkan niat sebenar pihak pembangkang bahawa mereka sentiasa berusaha menghapuskan warisan dan sejarah negara yang selama ini amat dipertahankan oleh rakyat.

‘‘Kita tahu niat pembangkang apabila mereka berkuasa mereka mahu membuang sebahagian daripada warisan kita. Mereka mahu menukar segala-galanya dan bukan setakat Jalur Gemilang sahaja. Mereka mahu mengubah Perlembagaan Persekutuan.

‘‘Mudah-mudahan mereka tidak berkuasa kerana apa yang mereka hasratkan ini akan menyebabkan negara dan rakyat bakal berhadapan dengan satu fenomena luar biasa serta implikasi yang amat besar,’’ katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Nasional Parti Makkal Sakti Malaysia di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Turut hadir Presiden Parti Makkal Sakti Malaysia, Datuk R.S. Thanenthiran dan naibnya, R.K. Ramesh.

Kelmarin, Manoharan yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Alam Shah menegaskan bahawa pembangkang akan bertindak menukar Jalur Gemilang jika memperoleh kuasa dalam pilihan raya umum akan datang.

Kenyataan bersifat kurang ajar itu disiarkan ADUN DAP terbabit menerusi laman sosial Facebook miliknya semalam dan didedahkan oleh portal berita terbaru, www.mole.my, semalam.

Bagaimanapun, kira-kira pukul 8 malam selepas menerima kecaman rakan laman sosialnya, Manoharan memohon maaf atas komentarnya berkaitan Jalur Gemilang sambil mendakwa dia rakyat Malaysia yang patriotik.

Muhyiddin berkata, perkembangan terbaru itu wajar membuka mata rakyat kerana ia hanya akan membawa keburukan kepada negara terutama dalam konteks sosioekonomi dan budaya masyarakat.

‘‘Seperti yang saya katakan tadi mengenai hasrat mereka untuk mengubah Perlembagaan Persekutuan. Mereka tidak bersetuju dalam beberapa peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan,’’ ujarnya,

Beliau berkata, itulah yang akan berlaku sekiranya pembangkang diberi peluang untuk memerintah.

Muhyiddin berkata, tindakan terbaru Maoharan itu juga menjadi petunjuk kepada tahap dan nilai akhlak yang dimiliki oleh pemimpin pembangkang.

‘‘Mereka gagal menghormati hak dan budaya warisan bangsa. Oleh itu saya amat berharap rakyat Malaysia bijak membezakan antara Barisan Nasional (BN) dan pembangkang.

‘‘Segala apa yang dilakukan sejak merdeka hingga hari ini hingga sekarang memang tidak dinafikan ia adalah hasil perjuangan rakyat menerusi BN. Sebab itu pihak pembangkang mahu menafikan pencapaian ini,’’ katanya.

Hakikatnya, beliau berkata, hasil daripada perjuangan BN, rakyat kini menikmati pelbagai faedah manakala Malaysia telah diiktiraf sebagai negara yang berjaya mengecapi kemajuan.

KOMEN : BILA DAH TERLEBIH BIJAK, CAKAP IKUT SEDAP MULUT AJE... KALAU PERKARA MACAM NI PUN ORANG MELAYU TIDAK MAHU AMBIL IKTIBAR, TAK TAHULAH NAK CAKAP APA... JANGAN ESOK MENYESAL MENANGIS AIRMATA DARAH PUN DAH TAK BERGUNA... ANAK CUCU MEREMPAT DIBUMI SENDIRI...NAUZUBILLAH...

No comments: