Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 5 September 2011

SANGKAR BESI BUAT PENCACAI KOMUNIS

Kerajaan harus 'selamatkan' Mat Sabu
ZAINUDDIN MAIDIN
Putrajaya




KELEWATAN kerajaan untuk bertindak mematikan kemarahan orang ramai terhadap penyokong Parti Komunis Malaya (PKM), Mat Sabu menampakkan dengan jelas kelemahan kerajaan yang berterusan dalam menangani dengan segera dan berkesan masalah keselamatan negara.

Berasaskan kepada kemarahan dan desakan rakyat dari berbagai pertubuhan dan juga orang ramai yang mewakili pelbagai sektor masyarakat terutama bekas polis dan tentera maka kelewatan kerajaan untuk bertindak berasaskan undang-undang terhadap Mat Sabu menampakkan kerajaan lebih mementingkan politik dan dari tugas terhadap rakyat dan negara.

Sikap kerajaan dilihat sebagai acuh tak acuh dalam isu ini walaupun kebencian dan kemarahan rakyat semakin memuncak dari hari ke hari akan membahayakan Mat Sabu sendiri dan dalam keadaan ini jika berlaku sesuatu yang buruk terhadapnya maka beliau akan menyalahkan anggota polis, UMNO dan kerajaan.

Sikap kerajaan dalam hal ini merupakan kemuncak daripada kelemahan kerajaan dalam menangani berbagai isu berkaitan politik dan kepentingan negara yang genting yang telah menghakiskan keyakinan rakyat.

Ini dapat dilihat dalam masalah kecelaruan dan flip flop dalam pendaftaran pendatang asing tanpa izin (PATI), dalam memberikan kemaafan terbuka terhadap pegawai Imigresen yang telah dikenakan tindakan ISA dan dalam menangani kes Anwar Ibrahim.

Orang ramai pada keseluruhannya melihat majlis keinsafan atau bertaubat antara pegawai-pegawai tertinggi Kementerian Dalam Negeri dengan berpelukan dengan bekas pegawai Imigresen yang telah menjadi pengkhianat negara dan ditahan di bawah ISA kerana rasuah sebagai tidak wajar sama sekali diadakan.

Ini bukanlah caranya untuk memulihkan keyakinan pegawai-pegawai kerajaan terhadap kerajaan sebaliknya kerajaan hendaklah menunjukkan ketegasan.

Walaupun mereka itu telah ditahan di bawah ISA tetapi menampakkan kerajaan tidak serius malah begitu mudah untuk memberikan kemaafan kepada kes yang telah dihebohkannya sebagai begitu bahaya tetapi tiba-tiba pegawai-pegawai yang telah menjadi pengkhianat berpelukan dengan pihak berkuasa.

Kelewatan menyelesaikan kes Anwar juga telah diperkatakan dari semasa ke semasa sebagai kelemahan yang amat ketara Peguam Negara dalam memberikan keutamaan kepada kes-kes yang boleh menggugat keyakinan rakyat atau yang digunakan bagi memulihkan kepercayaan terhadap sistem keadilan negara.

Kerajaan mestilah bertindak dengan cepat terhadap Mat Sabu sebelum satu lagi kelemahan kerajaan mendalam dan membarah di hati rakyat sehingga mereka tidak lagi dapat melihat kesungguhan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak merancang dan bekerja bermati-matian untuk memulihkan maruah negara, bangsa dan agama.

Kerajaan perlu bertindak dengan apa cara sekalipun untuk menyelamatkan Mat Sabu dari terus terdedah kepada keadaan yang membahayakan dirinya yang akan membolehkannya menuding jari kepada orang lain.

KOMEN : KERAJAAN KITA MACAM IKLAN BISKUT, SEKEJAP ADA SEKEJAP TAK ADA... SEKEJAP BISING LEPAS TU TINDAKAN TAK ADA.. SENYAP TERUS... BERTINDAK MACAM SIFUT, LEMBAB. APA CERITA... ASAL JANGAN RAKYAT JELATA YANG BUAT CEPAT AJE MASUK DALAM... KALAU POLITIKUS TAK APA KATA APA SAJA... KEBAL MACAM KERETA KEBAL... KERAJAAN BERKERJA KENA GUNAKAN OTAK BUKAN EMOSI... MAK SABU TU LAYAK DUDUK DALAM SANGKAR BESI... SEBAB ORANG GILA AJE YANG SUKA CAKAP YANG BUKAN-BUKAN...

No comments: