Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 21 September 2011

Pendakwa persoal kelayakan saksi tidak ikut latihan secara formal DNA


DARI UTUSAN MALAYSIA 21/9/2011



KUALA LUMPUR 20 Sept. - Pihak pendakwaan dalam kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mempersoalkan kelayakan pakar asing, Dr. Brian McDonald berikutan saksi pembelaan itu didakwa tidak mengikuti sebarang latihan secara formal dalam bidang forensik asid deoksiribonukleik (DNA).

Isu tersebut ditimbulkan oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden di Mahkamah Tinggi di sini hari ini semasa sesi pemeriksaan balas terhadap pakar DNA dari Australia itu yang mengakui tidak mempunyai pendidikan formal tetapi mempunyai pengalaman selama 30 tahun dalam bidang tersebut.

Mohd. Yusof memulakan soalan dengan melahirkan rasa kagumnya terhadap kemampuan McDonald menjelaskan dengan terperinci terma-terma dan terminologi dalam bidang DNA selain kelayakannya seperti yang tercatat dalam profil latar belakang kerjayanya.

Beliau bagaimanapun mendakwa McDonald bukan seorang pakar memandangkan kelayakan yang diperolehinya pada tahun 1992 sudah lapuk berbanding lapangan DNA yang telah melalui pembangunan pesat sejak tahun 2002.

McDonald menyatakan, walaupun tidak mempunyai sebarang sijil mahupun mendapat latihan dalam bidang forensik DNA, beliau merupakan penilai makmal forensik bertauliah, National Association of Testing Authorities (NATA) bagi pensijilan ISO 17025.

Disoal sama ada beliau pernah dilatih dalam bidang tersebut secara rasmi dan menjalankan analisis dan melakukan tafsiran (analisis), saksi pembelaan keempat itu berkata: ''Saya dilatih secara sah sebagai seorang saintis.''

McDonald menegaskan, beliau turut memberi latihan kepada individu lain termasuk melalui tafsiran selain mengendalikan latihan makmal di beberapa buah institusi.

MOHD. YUSOF: Boleh beritahu bagaimana anda memperoleh kepakaran dan pengalaman?

McDONALD: Saya bekerja di lapangan (dalam bidang DNA), menjalankan ujian dan melakukan analisis.

MOHD. YUSOF: Bila kali terakhir anda menjalankan ujian DNA?

McDONALD: Bertahun lalu.

Apabila disoal lanjut oleh Mohd. Yusof, saksi tersebut menyatakan, kali terakhir beliau menjalankan ujian DNA adalah pada 2004.

MOHD. YUSOF: Anda selalunya mengambil spesimen dan melakukan ujian?

McDONALD: Pada 2004, saya telah menjalankan sebahagian daripada ujian berkenaan. Ia kini dilakukan oleh robot. Saya merupakan saintis kanan, tugas tersebut dilakukan oleh orang bawahan dan robot. Saya hanya membuat tafsiran.

Dalam pemeriksaan balas itu, Mohd. Yusof turut mengemukakan satu kes bunuh di Brunei yang membabitkan pemindahan DNA dan kes serangan seksual di Australia yang kedua-duanya menyaksikan McDonald telah dipanggil memberi keterangan sebagai saksi pakar.

Dalam kes di Brunei, McDonald menyatakan, beliau tidak bersetuju dengan dakwaan Mohd. Yusof tentang hakim yang kagum dengan keterangan ahli kimia jabatan kerajaan dan mendakwa hakim tersebut tidak menyukai dirinya dan keterangan yang diberikan.

Saksi itu juga mendakwa, bagi kes di Australia Barat, walaupun mahkamah daerah menolak keterangan dan mempertikaikan kelayakan yang diperolehnya, namun keterangan itu kemudian diterima di peringkat rayuan di Mahkamah Rayuan.

KOMEN : KEPAKARAN DAH BERKARAT YANG DIJADIKAN SAKSI PEMBELAAN... TEORI PUN GAGAL... BANYAK CUBA NAK BERDALIH DAN MEMBELIT... CUMA UNTUK MENCARI TECHNICAL FAULT AJE AGAR KES DAPAT DIBUANG... PERSOALAN AIRMANI SIAPA TIDAK TERJAWAB...?

No comments: