Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 12 September 2011

HARGA SEBUAH KEMERDEKAAN


Veteran perang British turut raikan Hari Kemerdekaan




MUHYIDDIN Yassin berbual dengan veteran tentera British di Malaysia, Grahame Bamford selepas merasmikan Karnival Merdeka 2011 di Tun Abdul Razak Research Centre, London, semalam. Turut hadir isterinya, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman (tiga dari kiri) dan Zakaria Sulong (kiri). - Bernama

LONDON 11 Sept. - Sambutan Karnival Merdeka 2011 di sini berlangsung dengan cukup bermakna apabila sekumpulan veteran perang daripada tentera British yang berada di Malaysia pada sekitar tahun 1960-an, turut memakai seragam dan beret hijau, datang ke lokasi sambutan seawal pagi untuk meraikan Hari Kemerdekaan di sini.

Sebahagian yang berkerusi roda atau bertongkat, ditemani keluarga, anak dan cucu masing-masing, ketika ditemui mahu kembali mengunjungi Malaysia untuk melihat pembangunan atau bertemu rakan-rakan lama yang masih segar dalam ingatan masing-masing.

Malah, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika berucap pada majlis perasmian turut menjemput kumpulan veteran itu datang ke Malaysia untuk melihat pembangunan yang pesat di sana sejak Malaysia mencapai kemerdekaan.

''Penting bagi kita mengingati dan memberi kesegaran baru pada majlis sambutan ini, pada masa-masa yang akan datang,' katanya ketika berucap merasmikan Karnival Merdeka 2011 di Tun Abdul Razak Research Centre (TARRC), Brickendonbury, di sini.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berada di London untuk lawatan kerja empat hari ke United Kingdom, bermula Khamis lalu.

Beliau ditemani isteri Puan Sri Noorainee Abdul Rahman.

Turut hadir pada majlis itu, Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke United Kingdom, Datuk Zakaria Sulong; Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan, Datuk Dr. Ong Hong Peng dan Ketua Pegawai Eksekutif TARRC, Dr. Kamarudin Malek dan Lord Lieutenant of Hertfordshire, Kolonel Kevin Fitzgerald.

Selain penuntut dan komuniti Malaysia di United Kingdom, sekumpulan veteran tentera British turut hadir meraikan sambutan Hari Kemerdekaan negara yang ke-54.

Ketika ditemui, Fitzgerald melahirkan rasa kagumnya dengan pembangunan pesat yang berlaku di Malaysia dan beberapa terminologi yang dilabel kepada Malaysia seperti negara dunia ketiga, dimansuhkan terus kerana sudah tidak sesuai.

Sewaktu berkunjung ke Malaysia baru-baru ini, beliau melihat sendiri perubahan tersebut yang sangat berbeza dengan Tanah Melayu yang dilihatnya pada suatu ketika dahulu.

Sementara itu, Muhyiddin Yassin dalam ucapannya sekali lagi menekankan tentang pendekatan wasatiyyah yang menitikberatkan kesederhanaan dalam hubungan antara kaum dan agama yang telah diterapkan selama ini di Malaysia.

''Pendekatan itu banyak membantu meletakkan Malaysia dan rakyatnya di landasan yang betul dalam mengekalkan keamanan dan mencapai status negara maju dan berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020," katanya.

Katanya, dengan adanya majlis seperti itu, warga Malaysia boleh mempamerkan kepada dunia betapa rakyat Malaysia yang berbilang agama dan kaum boleh hidup aman damai serta saling hormat-menghormati.

Karnival Merdeka 2011 berlangsung dengan meriah, melalui penyertaan beberapa korporat Malaysia seperti Proton, Universiti LimKokWing, syarikat pembuat kari berjenama Baba's serta gerai makanan yang menjual makanan seperti sate, nasi dagang, ketupat, cendol, air batu campur, rendang dan pelbagai lauk-pauk dan kuih-muih selera Malaysia. - UTUSAN

KOMEN : SELAMAT HARI MERDEKA...

No comments: