Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 8 September 2011

Orang Melayu, Islam dibunuh


oleh SAIFULIZAM MOHAMAD
pengarang@utusan.com.my



KUALA LUMPUR 7 Sept. – Orang Melayu sepatutnya tidak boleh mengetepikan sejarah tentang bagaimana ramai orang Melayu dan Islam telah menjadi mangsa kekejaman pengganas komunis kerana enggan menyokong perjuangan gerakan tersebut.

Bekas Timbalan Panglima Tentera Darat, Leftenan Jeneral (B) Datuk Jaafar Onn yang juga anak pejuang kemerdekaan, Datuk Onn Jaafar berkata, peristiwa menyayat hati itu berlaku ketika pihak komunis cuba menguasai negara ini sebaik sahaja Jepun menyerah kalah.

Katanya, ramai orang Melayu termasuk mereka yang berpengaruh dalam masyarakat seperti imam, penghulu dan pegawai daerah telah dibunuh dengan kejam oleh pengganas komunis ketika itu.

Beliau berkata, mereka dibunuh dengan pelbagai cara antaranya ditikam dengan tombak, dikurung di dalam sangkar babi kemudian dibunuh, ditinggalkan di dalam hutan berhari-hari sehingga meninggal dunia atau digantung dengan kepala menghala ke bawah.

“Paling saya tidak boleh dilupakan ialah seorang ibu dan anak-anaknya dibakar hidup-hidup dalam sebuah rumah kerana enggan menyokong perjuangan komunis. Kesemua mereka ini adalah orang Melayu.

“Adakah layak komunis ini diangkat sebagai pejuang? Mereka bunuh orang kita, bangsa kita tanpa belas kasihan. Kisah ini, kisah benar yang berlaku di sekitar Batu Pahat ketika Allahyarham bapa saya menjadi pegawai daerah di kawasan itu,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Jaafar dalam laporan akhbar hari ini ternyata begitu kecewa apabila terdapat pemimpin Melayu yang sanggup mendaulatkan komunis.

Sambil menyifatkan pemimpin Melayu serta pengikut mereka yang mengagungkan komunis sebagai pengkhianat, Jaafar, 79, berkata, beliau masih boleh menerima sekiranya rakyat Malaysia tidak mahu mengiktiraf jasa bapanya tetapi tidak sesekali memaafkan golongan yang mendewakan pengganas komunis.

Jaafar berkata, peristiwa-peristiwa yang berlaku itu diketahuinya ketika orang kampung mendapatkan perlindungan di kediaman bapanya di Bukit Soga selepas menerima ancaman daripada para pengganas tersebut.

Beliau berkata, penduduk kampung mengadu bahawa mereka diancam apabila tidak mahu menyokong perjuangan kumpulan haram berkenaan.

“Saya dengar kisah ini daripada mulut penduduk kampung sendiri yang mana ada ahli keluarga mereka dibunuh oleh komunis. Bukan sahaja penduduk kampung malah imam, pegawai daerah dan penghulu juga dibunuh kerana enggan memberi sokongan.

“Sedih saya mendengar bagaimana orang kita dibunuh. Bapa saya sendiri dilantik menjadi Pegawai Daerah Batu Pahat disebabkan pegawai daerah sebelum itu telah dibunuh oleh komunis,’’ ujarnya.

Atas sebab itu beliau merasa amat hairan bagaimana pemimpin Pas seperti Mohamad Sabu (Mat Sabu) beria-ia menyokong perjuangan komunis dengan mengangkat Muhammad Indera (Mat Indera) sebagai tokoh pejuang.

“Sebagai seorang Islam dan seorang Melayu tidak tergamak kita untuk menyokong perjuangan komunis dan mengangkat mereka yang bersekongkol dengan komunis seperti Mat Indera dan pendukung komunis Melayu lain sebagai tokoh pejuang.

“Sebab kita tahu komunis telah melakukan kekejaman termasuk membunuh anak bangsa kita kerana enggan menyokong perjuangan mereka,’’ katanya lagi.

Dalam perkembangan sama beliau berkata, tidakkah Pas sedar bahawa golongan imam pada masa itu sanggup mengorbankan nyawa daripada menyokong perjuangan komunis semata-mata mahu mempertahankan akidah mereka.

“Komunis tidak percaya pada agama dan sebab itu imam-imam kita menolak mentah-mentah pelawaan komunis kerana ideologi mereka bertentangan dengan Islam dan akibatnya mereka dibunuh oleh pihak komunis,’’ katanya lagi.

Bercerita lebih lanjut beliau berkata, kediaman bapanya pada zaman komunis telah menjadi penempatan sementara penduduk kampung yang menjadi mangsa serangan dan ancaman kumpulan itu.

“Sehingga bapa terpaksa membuat sebuah bangsal bagi kemudahan penduduk kampung untuk mendapatkan perlindungan daripada komunis.

“Sebenarnya sebelum berlaku peristiwa Bukit Kepong, komunis telah pun menunjukkan kekejaman terhadap orang Melayu dan Islam,’’ ujarnya.

KOMEN : ORANG TIGA SUKU AJE YANG SANGGUP MENYOKONG KOMUNIS YANG TELAH DENGAN BIADAP DAN ZALIM MEMBUNUH ORANG MELAYU/ISLAM... BIASALAH PUAK PAS NI DEMI KUASA SANGGUP GADAIKAN AGAMA DAN BANGSA UNTUK DIPIJAK-PIJAK OLEH DAP... PEMIMIPIN MACAM NI PUN MASIH ADA YANG MENYOKONG... APA TINDAKAN KDN?

No comments: