Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 28 September 2011

15,000 terjejas akibat taufan Nesat


DARI UTUSAN MALAYSIA 28/9/2011




Kakitangan Dewan Bandaraya Kota Kinabalu bertungkus-lumus membersihkan dahan yang patah bertaburan di jalan raya selepas dipukul ribut di Tanjung Aru, Kota Kinabalu, Sabah, semalam.

KOTA KINABALU 27 Sept. - Kesan taufan Nesat yang melanda utara Manila, Filipina turut dirasai di sini apabila ia menyebabkan berlakunya ribut petir dan angin kencang di beberapa kawasan di bandar raya ini pagi ini.

Kejadian tersebut yang berlaku pada pukul 5.15 pagi itu mengakibatkan kira-kira 15,000 pengguna terputus bekalan elektrik dan komunikasi kira-kira sejam.

Pengarah Jabatan Meteorologi Sabah, Abdul Malik Tussin berkata, antara kawasan terjejas teruk adalah Tanjung Aru, Putatan dan Petagas.

Menurutnya, angin kencang dan ribut berkenaan menyebabkan kemusnahan dan kerosakan kemudahan talian elektrik serta banyak pokok dan papan iklan tumbang di sepanjang jalan raya.

"Angin kencang selaju 95 kilometer sejam adalah kesan daripada taufan Nesat yang melanda utara Flipina. Ia kini bergerak ke Luzon dan Hainan, China," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Bagaimanapun, Abdul Malik berkata, pihak berkuasa tempatan turut mengesahkan kejadian itu tidak menyebabkan sebarang kemusnahan besar mahu pun kecederaan.

Beliau berkata, ribut petir dan angin kencang itu dijangka berterusan sehingga 1 Oktober ini di bahagian pedalaman (Kuala Penyu dan Beaufort), Pantai Barat (Papar, Penampang, Kota Kinabalu, Tuaran dan Kota Belud) dan Kudat.

Katanya, keadaan itu berkemungkinan menyebabkan angin kencang dan banjir kilat.

Katanya, amaran tahap dua dikeluarkan dan ia dikategorikan berbahaya bagi sebarang aktiviti laut termasuk perkhidmatan feri.

Ribut tropika ini berada kira-kira 1,527 kilometer (km) ke Barat Laut Kudat dan 1,552 km ke Barat Laut Kota Kinabalu.

No comments: