Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 8 September 2011

Mat Indera kekal pengganas


Oleh MOHAMAD FIKRI ROSLY
dan HAMDEN RAMLI
pengarang@utusan.com.my




NUSAJAYA 7 Sept. – Menteri Besar, Abdul Ghani Othman hari ini menegaskan bahawa Ahmad bin Indera atau Mat Indera bukan seorang ‘pejuang’ kemerdekaan negara dan kekal sebagai pengganas walaupun artikel mengenai individu itu terkandung di dalam buku Pengukir Nama Johor.

Jelas beliau, siri buku terbitan Yayasan Warisan Johor (YWJ) itu adalah antara naskhah yang menghimpunkan kajian, penulisan dan catatan berhubung sejarah negeri serta data-data kemasyarakatan berkaitan anggota masyarakat yang pernah menonjolkan diri dalam peristiwa sejarah sebelum merdeka, termasuklah Mat Indera.

“Dia pada awalnya seperti individu-individu lain yang berjuang atas platform masing-masing, tetapi tindakan menyertai PKM (Parti Komunis Malaya) dan gerakan militan adalah haram, tidak sah dan tidak benar dengan menggunakan taktik kekejaman dan kezaliman, sehingga menyebabkan dia termasuk dalam golongan yang bertindak secara salah dan terpesong.

“Berdasarkan fakta-fakta sejarah peristiwa Bukit Kepong itu, Mat Indera adalah dengan sengaja dan sedar menjadi anggota PKM, sebagai Ketua Rejimen Ke-10 yang kejam serta zalim kerana mengancam keselamatan dan ketenteraman orang awam ketika itu,” katanya pada sidang akhbar di Pejabat Menteri Besar, di sini, hari ini.

Kata Abdul Ghani lagi, Mat Indera bertanggungjawab sepenuhnya kerana merancang serangan tersebut walaupun diingkari anggota di bawah kepimpinannya yang menyerang dengan kejam semua anggota polis dan keluarga mereka di balai polis Bukit Kepong.

Menurut beliau, Mat Indera bukan seorang pejuang untuk mendapat kemerdekaan negara yang pada masa itu kerana usaha menuntut kemerdekaan ketika itu diadakan secara rundingan dan lebih berhemah oleh beberapa pertubuhan.

“Perjuangan melalui parti dan gerakan UMNO yang sah itu adalah lebih teratur dan meluas dengan melibatkan pelbagai pertubuhan Melayu di Semenanjung, yang akhirnya berjaya menuntut kemerdekaan tanah air dan membina sejarah serta melangsungkan tamadun moden pasca merdeka di negara ini,” katanya lagi.

Sementara itu di Ipoh, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, tindakan Pas terus memainkan sentimen mempertahankan Mat Indera adalah bertujuan mengalih pandangan masyarakat terhadap isu sebenar yang dibangkitkan oleh Timbalan Presidennya, Mohamad Sabu.

Sehubungan itu beliau mengingatkan semua pihak supaya tidak terperangkap dengan helah tersebut yang bertujuan untuk menutup kesilapan yang telah dibuat Timbalan Presidennya itu.

“Isu pokok adalah persoalan tentang pihak mana dalam serangan di Bukit Kepong yang merupakan pejuang negara, dan bukannya isu Mat Indera.

“Perlu diingat Mat Indera bukan menyerang seorang diri tetapi bersamanya adalah sekumpulan pengganas komunis dari Rejimen Ke-10 PKM,” katanya pada sidang akhbar selepas mesyuarat Exco negeri di sini, hari ini.

Semalam beberapa pemimpin Pas terus mempertahankan Mat Indera iaitu lelaki Melayu yang bersekongkol dengan PKM sebagai pejuang kemerdekaan negara.

Dalam pada itu, Zambry berkata, kerajaan tidak pernah menafikan sumbangan pejuang negara seperti Dr. Burhanudin Helmi, Ahmad Boestamam dan Abu Bakar Al-Bakir seperti didakwa oleh Mohamad Sabu dalam ceramahnya baru-baru ini.

Katanya, ini dibuktikan apabila nama-nama pejuang kemerdekaan itu diabadikan pada sekolah-sekolah khususnya di Perak.

“Saya sendiri bersekolah di Sekolah Ahmad Boestamam. Jika kita tidak mengiktiraf sumbangan mereka, tidak akan ada nama sekolah yang menggunakan nama pejuang tersebut.

“Maka jelaslah bahawa dakwaan Mohamad Sabu ini satu pembohongan,” katanya.

KOMEN : MAT SABU TU SEBENARNYA KEPALA KOMUNIS MELAYU MODEN YANG BERSUBAHAT DENGAN DAP UNTUK MENUBUHKAN NEGARA KOMUNIS MALAYSIA JIKA MEREKA MENANG PRU 13 NANTI... SEJARAH TETAP MENGATAKAN YANG MAT INDERA PUJAAN MAT SABU TU MEMANG KEPALA KOMUNIS MELAYU YANG SANGGUP MEMBUNUH BANGSANYA SENDIRI...

No comments: