Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 15 September 2011

JAIS serbu gereja: UMNO Selangor saman Pas RM10 juta


DARI UTUSAN MALAYSIA 15/9/2011




Mohd. Zin Mohamed (kiri) memfailkan saman terhadap Mustafa Ali sambil ditemani Mohd. Hafarizam Harun (tengah) dan Abu Bakar Isa Rahmat dari Tetuan Hafarizam, Wan & Aisha Mubarak di Mahkamah Tinggi, Shah Alam, semalam.

SHAH ALAM 14 Sept. - UMNO Selangor hari ini menyaman Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali dan lima lagi bagi menuntut ganti rugi RM10 juta setiap seorang kerana didakwa memfitnah parti itu dalam satu artikel yang disiarkan oleh akhbar Harakah edisi 19-21 Ogos lalu.

Saman itu difailkan oleh Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed selaku Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Negeri Selangor melalui firma guaman Tetuan Hafarizam, Wan & Aisha Mubarak di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini pada pukul 11.50 pagi.

Beliau selaku plaintif menamakan Mustafa sebagai defendan pertama, manakala Presiden serta Timbalan Presiden Pas Pusat, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Mohamad Sabu sebagai defendan kedua dan ketiga.

Turut dinamakan sebagai defendan ialah pencetak akhbar Harakah, Angkatan Edaran Ent. Sdn. Bhd.; penyunting Harakah, Ahmad Lutfi Othman dan penulis artikel Pas akan dedah bukti, UMNO main peranan operasi JAIS, Khairul Azlam Mohamad.

Berdasarkan pernyataan tuntutan, Mohd. Zin mendakwa artikel yang mempunyai kata-kata fitnah itu ditulis oleh Khairul Azlam hasil temuramah penulis dengan Mustafa pada 15 Ogos 2011.

Beliau turut mendakwa artikel itu antara lain membawa maksud UMNO memainkan peranan penting serta bertanggungjawab memberi arahan dalam serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) terhadap Gereja Methodist Damansara Utama.

Menurut Mohd. Zin, kata-kata fitnah secara sengaja itu sekaligus menggambarkan UMNO mengamal dasar politik kotor dan sempit, mengawal pentadbiran JAIS, menyalahguna kuasa, mencampuri urusan pentadbiran serta 'menceroboh' bidang kuasa kerajaan Negeri Selangor.

Sehubungan itu, plaintif menuntut ganti rugi keterlaluan dan ganti rugi teladan sebanyak RM10 juta daripada setiap defendan serta faedah sebanyak empat peratus setahun mulai tarikh keputusan dibuat.

Mohd. Zin juga memohon perintah injunksi bagi menghalang defendan-defendan atau ejen-ejen mereka daripada berbicara lanjut atau menerbitkan kata-kata fitnah tersebut atau perkataan seumpamanya terhadap plaintif secara lisan atau di media cetak mahupun di Internet.

Turut dimohon ialah satu perintah agar semua defendan menerbitkan permohonan maaf secara bertulis di akhbar-akhbar dan majalah yang akan dikenalpasti dan ditentukan kemudian oleh plaintif.

Mohd. Zin ditemani peguam Datuk Mohd. Hafarizam Harun serta puluhan ahli UMNO Selangor

Saman itu akan disebut di Mahkamah Tinggi di sini pada 28 September ini untuk pengurusan kes.

KOMEN : KITA TUNGGU APA TINDAKAN PAS?????

No comments: