Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 16 May 2011

Toleransi agama ada sempadannya


Maulana Arrif
DARI UTUSAN MALAYSIA
15.5.2011


HAMBA dibesarkan di sebuah pekan kecil di Pahang di mana majoriti penduduknya ialah kaum Cina. Pekan itu dikelilingi oleh perkampungan Melayu. Di pekan itu terdapat sebuah masjid di mana orang Melayu menunaikan solat Jumaat dan berjemaah lima waktu.

Pada setiap tahun, kaum Cina merayakan apa yang dikenali sebagai “pesta hantu.” Mereka menyusun barisan meja panjang di tengah-tengah jalan di pekan itu dan meletakkan pelbagai makanan di atasnya. Di kedua-dua hujung meja ditempatkan seekor babi panggang yang besar.

Sebilangan orang Islam yang hendak ke masjid akan melalui kawasan “pesta hantu” itu, tetapi kehadiran dua ekor babi panggang berhampiran laluan mereka tidak pernah diambil peduli, apatah lagi dijadikan isu.

Di merata pekan dan bandar di seluruh Semenanjung, kaum India berarak Thaipusam. Setakat ini tidak kedengaran ada kekacauan yang ditimbulkan oleh orang Islam terhadap mereka, walaupun kadang kala perarakan Hindu itu mengganggu lalu lintas.

Orang Melayu yang beragama Islam menerima kehadiran kaum Cina dan India dengan agama mereka yang berbeza tanpa rasa terancam atau diganggu-gugat. Agama kaum Cina, sama ada Buddha, Taoisme atau apa jua agama lain, di toleransi selagi mereka tidak mengancam agama Islam. Begitu juga agama Hindu.

Orang Cina dan India pula sejak sebelum merdeka sudah menerima hakikat bahawa Islam adalah agama rasmi negara ini. Apabila negara mencapai kemerdekaan dan Islam dimaktubkan dalam Perlembagaan sebagai agama rasmi yang diinstitusikan, ia hanyalah satu proses kelangsungan yang juga tidak menimbulkan apa perasaan negatif di kalangan kaum Cina dan India.

Toleransi beragama secara tidak bertulis berdiri di atas persefahaman bahawa “kamu dengan agama kamu, dan kami dengan agama kami.” Tiada kebimbangan selagi “engkau tidak kacau aku, dan aku tidak kacau engkau.”

Bagaimanapun dalam beberapa tahun kebelakangan sudah nampak bibit-bibit yang mahu merungkai persefahaman yang sudah wujud lebih separuh abad ini. Sudah ada suara yang mempertikai kelantangan suara azan yang sekian lama turut didengari oleh bukan Islam tanpa bantahan.

Ada juga Ahli Parlimen bukan Islam yang mempertikai jumlah peruntukan kerajaan untuk pembinaan masjid. Wakil rakyat wanita bukan Islam juga sudah berani masuk ke masjid untuk berceramah. Adakah dijamin mereka ini suci daripada haid?

Ahli-ahli politik bukan Islam juga tanpa segan-silu memetik maksud ayat-ayat Quran kepada khalayak Islam. Ada orang Islam bertanya, apa tujuan mereka? Jika benar-benar tertarik dengan ayat-ayat Allah itu, masuklah Islam. Janganlah cuba mengajar sesuatu yang mereka sendiri tidak percayai.

Di Pulau Pinang sudah diwujudkan jawatan Exco bagi menjaga hal ehwal agama bukan Islam. Ini juga menimbulkan pertanyaan di kalangan majoriti umat Islam.

Jika mahu disebut satu persatu, mungkin banyak lagi episod yang boleh dikategorikan sebagai perbuatan yang menyinggung perasaan orang Islam atau setidak-tidaknya menimbulkan pertanyaan. Memadailah dinyatakan bahawa usaha untuk menyebarkan Bible atau al-Kitab dalam Bahasa Melayu di Semenanjung dilihat oleh sebahagian besar umat Islam sebagai satu ancaman yang menggusarkan.

Kenapa di negara-negara yang majoriti penduduknya beragama Islam sahaja pihak gereja beria-ia sangat mahu menggunakan kalimah Allah dalam Bible berbahasa ibunda? Contohnya di Indonesia, Mesir dan kini Malaysia. Kenapa tidak di negara-negara yang majoriti penduduknya beragama Kristian? Apa niat mereka?

Betul ada orang Melayu yang telah membakar gereja, tetapi bukan baru hari ini gereja berdiri tegak di Malaysia. Sejak Portugis menakluki Melaka lagi sudah terbina gereja yang bangunannya masih wujud sampai sekarang. Tidak ada orang Islam yang cuba membakarnya.

Kenapa ada segelintir orang Islam (hanya beberapa orang sahaja) yang tiba-tiba tidak dapat mengawal perasaan, lalu membakar gereja di Taman Melawati? Dan kenapa tiba-tiba ada orang Islam yang menyuarakan pertanyaan terhadap perjumpaan paderi di Pulau Pinang?

Marilah kita berterus terang untuk kebaikan semua pihak. Sebenarnya umat Islam di Malaysia sudah mulai berasa tergugat atau terancam ekoran satu demi satu perbuatan yang dilihat sebagai provokasi terhadap kedudukan Islam yang sekian lama diterima sebagai agama rasmi.

Orang Islam hanya mencemburui agama lain jika mereka berasa kedudukan Islam tergugat. Mereka tidak berdiam diri kerana mereka takut anak cucu kelak menjadi mangsa kealpaan pada hari ini.

“Sesungguhnya agama (yang diredai) di sisi Allah ialah Islam. Tiada berselisih orang-orang yang diberikan Al-Kitab kecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka , kerana kedengkian di antara mereka. Barang siapa kafir terhadap ayat-ayat Allah sangat cepat hisab-Nya.” (Ali Imran): 19

Bagi orang Islam, inilah agama yang boleh menjamin kebahagiaan di dunia dan akhirat. Allah Yang Maha Esa, Nabi Muhammad, Quran dan Islam adalah keyakinan yang dipegang tanpa berbelah bahagi. Bagi mereka agama-agama lain tidak lagi diredai kerana tidak lagi berlandaskan tauhid yang betul.

Jika boleh, umat Islam juga mahukan semua manusia lain memeluk agama ini. Tetapi disebabkan tiada paksaan untuk memeluk Islam, maka umat Islam di Malaysia mempunyai daya toleransi yang tinggi terhadap agama-agama lain. Malah mereka sedikit pun tidak memperlekeh agama lain di khalayak umum.

Inilah yang perlu difahami dan dihormati oleh penganut-penganut agama lain. Jangan cuba menganggu-gugat kedudukan yang sudah lama tegak kukuh di Malaysia. Umat Islam sekali-kali tidak akan mempertikai, apatah lagi menghalang agama lain selagi mereka tidak berasa Islam terancam, atau memang jelas diancam.

Inilah kedudukan atau status quo yang perlu dipelihara oleh semua pihak, bukan tanggungjawab umat Islam sahaja. Inilah juga sempadan toleransi agama di Malaysia.

Sebarang tindakan oleh kerajaan untuk memelihara keharmonian agama mestilah dilaksanakan dengan bijak dan saksama, tetapi tegas. Pendirian yang goyah hanya mengundang keburukan.

Penyelesaian di mahkamah juga tidak semestinya akan membawa kebaikan. Malah kes Natrah di Singapura pada 1950 membuktikan bahawa keputusan mahkamah boleh menambah buruk keadaan.

KOMEN : ITULAH NATIJAHNYA BILA AGAMA DI POLITIKAN. “Sesungguhnya agama (yang diredai) di sisi Allah ialah Islam. Tiada berselisih orang-orang yang diberikan Al-Kitab kecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka , kerana kedengkian di antara mereka. Barang siapa kafir terhadap ayat-ayat Allah sangat cepat hisab-Nya.” (Ali Imran): 19. KENAPA AYAT DIATAS JAUH LARINYA DARI FATWA TOK GURU PAS?

2 comments:

Onna said...

Assalam sayang daddy,

Tok guru tu dah tak boleh dirujuk dah... dah nyanyuk pun... pada sesaper yang masih merujuk dan masih pakai ckp orgtua nyanyuk tu, eloklah mengaji semula dan muhasabah diri.. kena faham Al-Quran betul2...bukan main ikut apa yang nik ajis ckp ajer..

AJAI62 said...

Assalam Sayang Mum

Masalahnya otak dah jumud dan beku. Tok Guru kata baring atas jalan adalah jihad... mereka pun baringlah... dapat pahala... mati masuk syurga Nik Aziz...