Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 24 May 2011

APA ISUNYA DISINI?

Saya memang berurusan dengan pemisah selatan Thailand - Eskay
DARI UTUSAN MALAYSIA
24.5.2011


PADANG TERAP 23 Mei - Ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah hari ini mengakui beliau mempunyai hubungan baik dengan masyarakat Islam termasuk puak pemisah di selatan Thailand seperti yang didedahkan oleh laman web WikiLeaks.

Beliau bagaimanapun menegaskan, penglibatannya dengan kumpulan berkenaan bukan mempunyai unsur pemberontakan tetapi bagi mencari jalan kepada proses perdamaian di wilayah itu.

Bekas Konsul Kehormat Diraja Thailand itu berkata, pendedahan yang dibuat WikiLeaks kebanyakannya benar, namun tidak menggambarkan sepenuhnya keadaan yang berlaku.

Katanya, laporan yang tidak lengkap itu dikhuatiri memberi gambaran negatif terhadapnya berhubung penglibatan beliau dengan kumpulan tersebut.

"Saya memang terlibat dalam perkara ini tetapi bukan untuk membuat masalah. Ia bagi mencari jalan untuk proses perdamaian di selatan Thailand," katanya pada sidang akhbar di kediamannya di Naka hari ini.

Beliau mengulas laporan portal berita, freemalaysiatoday.com hari ini yang memetik laporan laman web WikiLeaks yang antara lain menyebut Shazryl Eskay pernah berurusan dengan puak pemisah Islam di selatan Thailand.

Shazryl Eskay memberitahu, sepanjang menjadi Konsul Kehormat Diraja Thailand kira-kira enam tahun mulai 2004, beliau banyak membantu rakyat Thailand yang tinggal di negara ini mendapatkan pekerjaan dalam bidang perladangan dan kedai makan.

Katanya, dari 2004 hingga 2006, beliau sering bertemu dengan kumpulan dan puak pemisah dari selatan Thailand bagi mencari jalan memulihkan keamanan di kawasan itu.

Bagi tujuan itu katanya, Dialog Keamanan Langkawi digunakan yang bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad selaku Pengerusi Perdana Global Peace Organization (PGPO) dan beliau berperanan sebagai pengantara.

Menurut beliau, dialog tersebut berjaya menghasilkan cadangan keamanan melibatkan semua wakil puak pemisah di bawah naungan organisasi yang dinamakan BERSATU melibatkan Pertubuhan Pembebasan Bersatu Pattani (PULO), Gerakan Mujahideen Islam Pattani (GMP) dan Barisan Revolusi Nasional-Kongres (BRN).

"Cadangan keamanan ini berjaya dimeterai dengan syarat dan terma pada 14 Februari 2006 yang kemudian diserahkan kepada Perdana Menteri Thailand ketika, Thaksin Shinawatra, timbalannya dan kerajaan Malaysia.

"Kebanyakan permintaan yang dimeterai itu seperti mengajar bahasa jawi (bahasa Melayu) dan agama Islam di sekolah telah dilaksanakan," ujar beliau.

Bagi menguatkan kenyataannya itu, beliau turut menayangkan rakaman video yang memaparkan sisi-siri pertemuan dengan pemimpin puak pemisah Islam selatan Thailand.

Beliau juga menunjukkan beberapa keping gambar bersama mereka kepada kumpulan media yang hadir pada sidang akhbar berkenaan.

KOMEN : ISUNYA APA? BELIAU MENJALANKAN TUGAS SEBAGAI KONSUL TERHORMAT DIRAJA THAI.. APAKAH KAITANNYA DENGAN KES VIDEO ANWAR? ADAKAH WIKILEAKS CUBA NAK SPIN UNTUK MENYELAMATKAN ORANG YANG BUAT SALAH? APA SAJALAH WIKILEAKS, BUKAN SEMUANYA BETUL?

No comments: