Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 27 May 2011

JANGAN DILAYAN SUARA MINORITI


Melayan tuntutan minoriti, pertahan hak majoriti
Oleh DATUK ABDUL GHANI ABDULLAH


BARU-BARU ini terlalu banyak kritikan dilontar terhadap Corporation Malaysia Bhd. (TalentCorp) dengan menggunakan hujah bahawa kerajaan harus membetulkan keadaan negara yang tidak mempunyai persamaan padang permainan (not a level playing field) sebelum warganegara Malaysia pulang ke tanah air berkhidmat untuk meningkatkan pendapatan negara.

Hujah-hujah ini tidak boleh diterima kerana sampai sekarang kita tidak tahu apakah erti persamaan padang permainan tersebut dan Artikel 153 akan kekal dan tidak boleh dipinda. Ini akan menjadikan Malaysia sebuah negara yang tidak mempunyai persamaan padang permainan atas sebab-sebab yang benar. Fakta ini haruslah diterima sebagai satu hakikat jika seseorang ingin menetap di Malaysia.

Baru-baru ini laporan Bank Dunia mendakwa pelaburan dari luar negara ke Malaysia sudah merosot kerana ramai warga Malaysia yang bermastautin di luar negara berpendapat bahawa suasana di negara ini adalah tidak adil dan saksama.

Kita tidak boleh paksa sesiapa yang ingin bermastautin di luar negara untuk mencari pendapatan yang lebih tinggi daripada di Malaysia. Pemberian rebet 15 peratus untuk tempoh lima tahun mungkin wajar tetapi adakah ini boleh menarik kepulangan rakyat Malaysia untuk menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Saya merasa ragu. Dengan keadaan ini apakah harus kita buat. Kita tidak boleh menandingi pengajian yang ditawarkan di luar negara, kita tidak boleh menukar struktur perkhidmatan awam dan kita tidak dapat mengelak cuaca panas di Malaysia. Oleh itu kita harus berterus terang kepada mereka, terpulanglah kepada mereka yang ingin berhijrah keluar negara untuk mencari pendapatan tinggi.

Dalam hubungan ini dicadangkan warganegara Malaysia yang bermastautin di luar negara selepas tamat pengajian tinggi dan mendapat kerja di sana, apabila kembali ke Malaysia bercuti dalam sesuatu tempoh tertentu, maka Jabatan Hasil Dalam Negeri harus mengenakan cukai pendapatan ke atas pendapatan yang diperolehi di luar negara dalam tahun berkenaan selama tempoh mereka berada di Malaysia.

Cadangan ini adalah munasabah dan berasas kerana warga Malaysia yang pulang untuk bersama-sama keluarga atau sahabat-sahabat akan menikmati segala kemudahan yang dinikmati oleh warga tempatan yang dikenakan berbagai-bagai cukai seperti cukai pendapatan, cukai perkhidmatan, cukai jalan, caj tol dan juga menikmati pembelian barangan yang ada subsidi kerajaan.

Lagi pun orang seperti ini sudah tentu diberikan taraf kewarganegaraan atau mendapat taraf pendudukan kekal di negara mereka bekerja. Dalam hal ini saya tahu dengan sahihnya berlaku di Singapura. Baru-baru ini dipetik di dalam akhbar mingguan bahawa 90 peratus mereka yang berhijrah ke luar negara terdiri daripada satu kaum sahaja. Saya juga diberitahu bahawa di Singapura, seorang bekas warga Malaysia memegang jawatan penting di sana.

Oleh itu tidak masuk akal jika warga atau bekas warga Malaysia yang kini bekerja di pusat strategi di negara jiran, membantu merancang strategi yang mungkin membahayakan Malaysia. Apakah harus kita cap orang seperti ini?

Tiap-tiap tahun sentiasa ada aduan bahawa biasiswa tidak diberikan kepada pelajar-pelajar kaum Cina dan India walau pun mereka mencapai kecemerlangan dalam pelajaran. Bagaimanakah halnya yang terjadi kepada pelajar Melayu yang juga mencapai kecemerlangan dan tidak mendapat biasiswa? Lagi pun, bilangan pelajar Melayu lebih ramai daripada pelajar bukan Melayu di sekolah-sekolah.

Perkara yang pertama harus diingat adalah tidak semua orang yang mencapai kecemerlangan dalam pembelajaran harus diberikan biasiswa. Ibu bapa harus terima hakikat bahawa tempat di universiti-universiti awam yang dibiaya sepenuhnya oleh kerajaan adalah terhad.

Kolej dan universiti swasta tempatan hampir dipenuhi oleh satu kaum sahaja dan ibu bapa anak-anak ini, sudah tentu membayar yuran pembelajaran kerana mereka mampu dari segi kewangan.

Saya tidak fikir bahawa terdapat satu penyelesaian yang kekal kepada permasalahan ini kerana ibu bapa akan sentiasa merungut. Apa yang ibu bapa ini mahukan adalah tiap-tiap anak yang mencapai kecemerlangan dalam pembelajaran mereka harus diberi biasiswa untuk ke luar negara.

Mereka ini tidak mahu mendengar penerangan seperti dana terhad dan kerajaan tidak dapat memperuntukkan biasiswa tersebut kerana terlalu ramai pelajar yang mendapat keputusan cemerlang. Mereka juga enggan mendengar penjelasan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sebagai badan yang mengeluarkan biasiswa, ia berhak untuk menentukan siapa yang layak dan kursus mana yang harus diikuti berdasarkan kepada keperluan jangka panjang negara secara menyeluruh.

Pengagihan biasiswa perlu berdasarkan kepada satu formula yang munasabah dan saksama. Cara yang paling sesuai adalah menurut komposisi kaum di Malaysia. Andainya kita tidak pedulikan komposisi kaum sebagai faktor pemberian biasiswa, maka kaum yang majoriti bilangannya akan bersungut bahawa mereka adalah kaum majoriti tetapi anak-anak mereka dihalang hak mendapatkan biasiswa.

Di sinilah Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan diguna pakai untuk manfaat kaum majoriti. Rata-rata diperhatikan, penulisan yang menentang Dasar Ekonomi Baru (DEB) atau Artikel 153, mengutarakan alasan orang Malaysia harus dibandingkan dengan orang lain dalam dunia globalisasi, tanpa sempadan ekonomi dan kaum. Agama juga bukan satu kriteria untuk maju ke hadapan.

Jika diperhatikan, alasan-alasan yang dibangkitkan oleh seseorang itu adalah daripada golongan minoriti. Kalaulah dia seseorang daripada golongan majoriti, adakah secara jujur dia akan bangkitkan alasan-alasan tersebut. Lihat sahaja di Singapura, Thailand, Indonesia dan Filipina yang mana golongan majoriti tidak membangkitkan isu-isu sedemikian. Sudah tentu tidak.

Golongan minoriti harus menerima hakikat bahawa pihak majoriti akan sentiasa meminta lebih kerana merasa permintaan mereka adalah wajar. Pendirian majoriti tidak akan berubah di mana-mana negara.

Baru-baru ini saya ditanya oleh seorang warga China (yang memegang jawatan penting di syarikat besar) berhubung mengapa adanya dasar bumiputera di Malaysia yang tidak memihak kepada bukan Melayu.

Tanggapan awal saya adalah jelas, orang ini tidak diberitahu perkara yang benar berkaitan Artikel 153 dan latar belakang kewujudan Artikel tersebut. Sudah tentu selepas diterangkan secara terperinci, dia bersetuju perlunya diadakan dasar bumiputera.

Berapa ramai rakyat asing yang berada di Malaysia mempunyai pendapat dan perasaan yang sama seperti lelaki China itu.

Apakah sepatutnya kita lakukan untuk menerangkan rasional dan alasan-alasan kepada orang asing yang pertama kali datang ke Malaysia atau yang merancang untuk bekerja di sini.

Tidak ada gunanya menyanyikan lagu 'Malaysia truly Asia' apabila isu pokok tidak dihuraikan. Malahan tiga tahun dahulu apabila saya bersama-sama dengan delegasi Malaysia ke New York, seorang peserta forum bertanya mengapa terdapat ketidakadilan di antara kaum di Malaysia.

Saya yakin peserta itu diupah untuk mengaibkan menteri tersebut. Jawapan Menteri berkenaan adalah berdiplomatik. Jawapannya pendek tetapi berkaitan dengan sejarah tanpa menerangkan sebab-sebab sebenar yang berkaitan dengan sejarah tersebut.

Cogan kata '1Malaysia' adalah tepat tetapi isu pokok perlu diterangkan dengan sempurna dan jelas. Dengan mengambil kira Artikel 153, kita harus terangkan mengapa kaum Melayu mendapat layanan istimewa.

Kita sebagai warganegara Malaysia harus menerima realiti bahawa persekitaran sekeliling dan penghidupan kita adalah aman damai. Tidak guna marah atau kecewa, kerana kita harus terima hakikat bahawa pemimpin negara hanya boleh mengubahkan beberapa faktor tertentu sahaja dan tidak melebihi dari itu. Setelah kita dapat menerima ini, kita tidak perlu mengadu, merasa hampa atau kecewa.

KOMEN : SETUJU SANGAT DENGAN PANDANGAN PENULIS DI ATAS... KENAPA MESTI MENYEMBAH PADA YANG TAK SUDI... SEBENARNYA BANYAK IMPLIKASI YANG AKAN DIHADAPI OLEH KERAJAAN DENGAN MEMBAWA BALIK RAKYAT YANG BEKERJA DILUAR NEGARA KE MALAYSIA... YANG PALING UTAMA ADALAH KESETIAAN MEREKA KEPADA RAJA DAN NEGARA. BAK KATA ORANG,SIBUK MENYUSU KERA DI HUTAN, ANAK DIRUMAH MATI KELAPARAN... RASANYA MALAYSIA TIDAK KEKURANGAN PAKAR DALAM SEGALA BIDANG... CUMA MUNGKIN KERAJAAN TERLEPAS PANDANG... JANGAN ESOK YANG DIKENDONG TAK DAPAT, YANG DIKEJAR BERCICIRAN... IN SIMPLE CALCULATION, MINORITY WILL NOT BEATING MAJORITY...

No comments: