Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 16 May 2011

Manchester United juara EPL


DARI UTUSAN MALAYSIA
15.5.2011




WAYNE Rooney meraikan kejayaan menyempurnakan penalti untuk mengikat 1-1 dengan Blackburn di Ewood Park, semalam. Seri memadai buat United untuk merangkul gelaran Liga Perdana England kali ke-19. – AP

EWOOD PARK – Jaringan penalti Wayne Rooney pada minit ke-73 cukup untuk membolehkan Manchester United menjulang gelaran Liga Perdana England buat kali ke-19, semalam.

Jaringan penyamaan Rooney itu mengikat kedudukan 1-1 dengan Blackburn di Ewood Park.

Kejayaan itu juga bermakna United muncul kelab yang paling banyak meraih gelaran liga di England mengatasi senarai Liverpool yang mempunyai rekod kejuaraan liga sebanyak 18 kali.

Walaupun dikejutkan oleh gol pendahuluan oleh pemain antarabangsa Australia, Brett Emerton pada minit ke-20, ia tidak memadamkan api perjuangan pemain United yang sedar keputusan seri sudah memadai buat mereka bergelar juara.

Hasilnya, kesilapan penjaga gol Blackburn, Paul Robinson menjatuhkan Javier Hernandez pada minit ke-72, pengadil perlawanan, Philip Dowd yang pada mulanya teragak-agak memberikan tendangan penalti kepada United, menghadiahkan sepakan tersebut selepas berbincang dengan pembantu pengadil.

Rooney yang ditugaskan mengambil sepakan berkenaan tidak mensia-siakan peluang keemasan berkenaan dengan memilih untuk menyepak ke kanan gawang ketika Paul Robinson tersalah agakan merebahkan badan ke sebelah kiri.

Bagi pemain veteran United, Ryan Giggs yang pernah bersama United sepanjang meraih 12 gelaran juara liga, dia menganggap kejayaan itu satu memori manis yang tidak akan dilupakan sepanjang bersama Red Devils.

‘‘Dua puluh tahun lalu, kami berada jauh di belakang Liverpool. Jadi, kejayaan ini harus ditujukan kepada pengurus dan pemain, memang satu perasaan yang menyeronokkan apabila berjaya memintas rekod seteru utama kami.

‘‘Liga EPL pada musim ini jelas cukup mencabar berbanding musim sebelumnya. Namun, kami semua mempunyai semangat yang cukup tinggi. Kami hanya mahu memenangi trofi,” katanya.

Pada perlawanan tersebut, pengurus United, Alex Ferguson mengambil keputusan merehatkan tiga pemain utama iaitu Edwin Van der Sar, Paul Scholes dan Patrice Evra menjelang pertemuan akhir Liga Juara-Juara tidak lama lagi.

Sementara itu, saingan zon penyingkiran semakin sengit apabila Wolverhampton dan Blackpool mencatat kemenangan sekali gus meletakkan kedudukan Birmingham dan Blackburn masih belum berada dalam posisi yang selamat.

Wolverhampton menang 3-1 ke atas Sunderland di Stadium of Light sementara Blackpool pula berhempas pulas mengatasi Bolton 4-3. West Brom pula menang tipis 1-0 ke atas Everton.

No comments: