Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 27 May 2011

GPMS minta hentikan pertikai biasiswa JPA







KUALA LUMPUR 26 Mei - Isu pemberian biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) harus dihentikan segera kerana dikhuatiri akan menimbulkan rasa prejudis antara kaum.

Ketua Penerangan, Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Datuk Irmohizam Ibrahim (gambar) berkata, isu tersebut sengaja dipolitikkan pihak tertentu untuk mendapatkan sokongan walaupun hakikatnya pemberian biasiswa JPA adalah terjemahan kepada apa yang terkandung dalam kontrak sosial dan perlembagaan negara yang telah dipersetujui oleh semua kaum.

"Saya khuatir dan bimbang jika isu ini terus dijadikan polemik setiap tahun akan menyebabkan wujudnya perasaan prejudis antara kaum dan menebalnya perasaan perkauman di kalangan rakyat.

"Dalam isu ini saya kesal dengan tindakan MCA yang cuba mempertikaikan pemberian biasiswa tersebut. Sepatutnya MCA harus bersama-sama berusaha merealisasikan agenda Perdana Menteri untuk membawa pulang brain drain (rakyat Malaysia yang bekerja di luar negara) bagi menabur bakti di Malaysia dan bukan cuba meraih sokongan kaum Cina dengan membangkitkan isu ini.

"Jadi, saya pohon agar semua pihak termasuk MCA mengenepikan elemen atau motif politik dalam isu biasiswa ini serta hentikan pertikaian tentangnya," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Irmohizam juga tidak bersetuju dengan cadangan supaya sistem temuduga bagi mendapatkan biasiswa JPA dihapuskan kerana secara realitinya setiap pemberian biasiswa mestilah mempunyai syarat serta kriteria tertentu sebagai asas untuk melayakkan seseorang menerimanya.

"Selain kecemerlangan akademik, temuduga ini juga akan menilai calon daripada aspek perwatakan, personaliti, cara berkomunikasi, latar belakang keluarga, pengetahuan am tentang jurusan yang bakal diambil serta memperlihatkan sama ada calon benar-benar berminat dengan jurusan tersebut.

"Temu duga JPA sepanjang pengalaman dan pengetahuan saya adalah sangat berintegriti serta telus. Proses ini telah lama diamalkan dan ia tidak pernah menjadi isu serta polemik di negara kita sebelum ini," jelasnya.

Menurut Irmohizam, kerajaan di bawah pemerintahan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak serta pemerintah-pemerintah sebelum ini tidak pernah menindas atau 'menganaktirikan' mana-mana kaum yang cemerlang terutamanya generasi muda kerana mereka merupakan aset pembangunan negara.

"Saya percaya semua pihak tidak kira bangsa dan agama berjaya merebut peluang-peluang pendidikan yang diberikan oleh kerajaan selama ini.

"Bagaimanapun usaha untuk terus memberi bantuan biasiswa ini perlulah digembleng bersama dan bukannya hanya membiarkan Perdana Menteri seorang bekerja keras merealisasikan agenda perdana negara itu," katanya.

KOMEN : TAMAK SUNGGUH ORANG CINA NI... SEMUA HENDAK DIKAUTNYA.... SUSAH-SUSAH SANGAT KALAU BIASISWA JPA TU DAH DI POLITIKAN, HAPUSKAN SAJA BIASISWA TU... TAK PAYAH NAK GADUH-GADUH... BELUM TENTU BIJAK PANDAI YANG DAPAT BIASISWA TU AKAN BALIK BERKHIDMAT DENGAN KERAJAAN BILA TAMAT BELAJAR... MAKLUMLAH BIASISWA.... TAK PUN TUKAR STATUS TU JADI PINJAMAN... MUNGKIN MEREKA TAK BISING LAGI.... TAPI TAKUT JUGA BILA PM KENA SERGAH DENGAN HANTU LOMPAT CINA DIA PUSING 360 DARJAH... BAGI SAYA JANGAN LAYAN PERMINTAAN CINA NI... NANTI DAH BAGI BETIS NAK PEHA PULAK...

No comments: