Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Friday 20 May 2011

SEJAK BILA AGENSI KERAJAAN TIDAK BOLEH DITEGUR - MENTERI


'JMM jangan beraja di mata, bersultan di hati'
DARI UTUSAN MALAYSIA
20.5.2011


PUTRAJAYA 19 Mei - Jaringan Melayu Malaysia (JMM) perlu memaklumkan bentuk kesalahan atau perbuatan portal berita, The Malaysian Insider yang didakwa tidak disiasat oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM).

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, jika dibutirkan aduan yang berkaitan, SKMM boleh diarah menyiasat sekiranya perbuatan portal berita itu melanggar undang-undang negara.

Beliau menegaskan, sebarang tindakan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia melibatkan proses undang-undang yang bersifat teliti dan pelbagai pihak meliputi SKMM, polis, syarikat pemberi khidmat (service provider) dan Jabatan Peguam Negara.

SKMM misalnya, kata beliau, harus fokus kepada kes yang spesifik melibatkan jenayah yang tersenarai seperti hasutan, kejelikan, pornografi, penipuan dan penyalahgunaan rangkaian.

"Dalam hal ini, perbuatan apa yang SKMM dianggap sebagai lesu atau tidak bertaring.

"(JMM) kena beritahu kesalahan atau perbuatan apa yang didakwa tidak disiasat SKMM. Badan itu mesti mengikut lunas perundangan, tak boleh beraja di mata bersultan di hati sahaja.

"Sama ada (The Malaysian Insider) akan didakwa di mahkamah, ia terserah kepada Peguam Negara," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Semalam, JMM mendakwa SKMM kini sudah tidak mempunyai sebarang peranan dan seolah-olah sudah kehilangan taring.

Menurut Yang Dipertua JMM, Azwanddin Hamzah, dakwaan tersebut berasas kerana SKMM gagal mengambil sebarang tindakan ke atas The Malaysian Insider berdasarkan beberapa laporan yang dibuat JMM sebelum ini.

Kata beliau, laporan JMM ada asasnya dan pihaknya mempunyai bukti kukuh yang portal berita tersebut memang terkenal dengan artikel biadab yang cuba membangkitkan isu perkauman terutama bersifat anti-Melayu dan kerajaan.

SKMM tidak boleh berdiam diri

KUALA LUMPUR 19 Mei - Kredibiliti serta kewibawaan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dikhuatiri semakin terjejas ekoran dakwaan badan tersebut tidak tegas dalam menangani isu berkaitan kandungan sensitif dalam media baru.

Ketua Kluster Politik Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa Majlis Profesor Negara, Prof. Datuk Dr. Mohamed Mustafa Ishak berkata, SKMM perlu segera menjawab dakwaan yang dilemparkan kepadanya dan tidak boleh terus mengambil pendekatan berdiam diri.

"SKMM tidak boleh terus berdiam diri. Mereka perlu memberi jawapan kukuh terhadap dakwaan tersebut kerana jika tidak, saya khuatir orang ramai akan mula meragui kredibilitinya sebagai badan yang mengawal hal-hal berkaitan komunikasi dan multimedia di negara ini.

"Sekiranya laporan yang dibuat oleh Jaringan Melayu Malaysia (JMM) terhadap portal berita The Malaysian Insider itu betul, jadi SKMM perlu segera mengambil tindakan dengan memulakan siasatan. SKMM sebagai badan yang bebas perlu melakukannya bagi mengelak wujudnya prasangka buruk terhadap badan tersebut," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas dakwaan JMM bahawa SKMM sudah tidak mempunyai peranan dan kehilangan taring apabila tidak mengambil sebarang tindakan ke atas portal berita The Malaysian Insider yang dikatakan terkenal dengan artikel biadab serta cuba membangkitkan isu perkauman bersifat anti-Melayu.

Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM), Mohamed Maliki Mohamed Rapiee pula berkata, tindakan SKMM yang berdiam diri serta tidak mengambil sebarang tindakan terhadap laporan yang dibuat oleh JMM itu mengelirukan rakyat.

Katanya, sebelum ini juga banyak berlaku kes membabitkan blog serta orang perseorangan tetapi tiada tindakan tegas diambil oleh SKMM.

"Saya harap SKMM dapat memberi penjelasan mengenai perkara ini. Masyarakat sudah mula keliru dengan peranan SKMM yang sepatutnya bertindak pantas serta tegas terhadap golongan yang didapati bersalah di bawah akta berkaitan dengan komunikasi dan multimedia," katanya.

KOMEN : BILA AGENSI KERAJAAN GAGAL MEMAINKAN PERANAN JANGANLAH ORANG LAIN YANG HENDAK DISALAHKAN. SEJAK BILA AGENSI KERAJAAN DI BAWAH SESUATU KEMENTERIAN TIDAK BOLEH DI TEGUR WAHAI MENTERI? JANGANLAH MENGANGGAP SEMUA TEGURAN YANG DATANG DARI RAKYAT HANYA UNTUK MENJATUHKAN AIRMUKA SESEBUAH AGENSI KERAJAAN? KALAU LAPORAN DAH DISIASAT ATAU SELESAI MANA BUKTINYA... RAKYAT INGIN TAHU KEPUTUSANNYA... ADA KES ATAU TIDAK? KALAU DAH DIAM SERIBU BAHASA TENTU ADA YANG TAK SELESAI?

No comments: