Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 19 April 2012

Program Jom Masuk UiTM, UPM dapat sambutan


Norayini Ali (kiri) menyampaikan cenderamata kepada Shahazudin Abu Ruddin selepas merasmikan program Jom Masuk Program UiTM, UPM di Bangunan UMNO Mentakab, Temerloh, baru-baru ini.


DARI UTUSAN MALAYSIA
18/4/2012



TEMERLOH 17 April - Kolej Teknologi Timur (KTT) yang menjalankan program bersekutu dengan Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Universiti Putra Malaysia (UPM) menganjurkan program Jom Masuk UiTM dan UPM di Bangunan UMNO Mentakab di sini baru-baru ini.

Ketua Eksekutifnya, Datuk Norayini Ali berkata, program itu mendapat sambutan menggalakkan daripada pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang mencari peluang melanjutkan pengajian di kolej berkenaan.

Menurutnya, kolej tersebut merupakan kolej bersekutu yang diiktiraf institusi pengajian tinggi awam (IPTA) seperti UPM, UiTM dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dengan menawarkan program di peringkat sijil, pradiploma dan diploma.

''Lebih membanggakan KTT turut diberi kepercayaan menjalankan program Cambridge 'A' Level selama dua tahun yang membuktikan kolej itu diiktiraf di seluruh dunia.

''Program yang dijalankan di sini merupakan pendedahan kepada pelajar lepasan SPM supaya mereka memilih kursus yang diminati berdasarkan keputusan peperiksaan masing-masing,'' katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Program tersebut dirasmikan oleh Setiausaha Sulit Kanan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Shahazudin Abu Ruddin dan dihadiri oleh Ahli Lembaga Pengarah KTT, Azril Rizal Yusof Sarit dan Ketua Unit Sektor Pembangunan Kemanusiaan Pejabat Pelajaran Daerah Temerloh, Mohd. Affendey Mohd. Saad.

Menurut beliau, pelajar cemerlang yang bercita-cita melanjutkan pengajian ke mana-mana IPTA tetapi terhalang akibat persaingan hebat berpeluang menuntut di kolej tersebut.

''Ini kerana, semua kursus yang ditawarkan di KTT adalah diiktiraf di universiti terbabit, malah diploma yang diterima kelak dikeluarkan oleh universiti itu.

''Oleh itu, lepasan SPM mempunyai peluang meneruskan cita-cita mereka kerana kolej ini menyediakan program pendidikan berkualiti, terjamin dan berintegriti,'' katanya.

Menurutnya, antara program usahasama dengan UiTM ialah Diploma Seni Reka dan Media Digital, Diploma Seni Reka Fesyen, Diploma Komunikasi dan Media, Diploma Sains, Diploma Pengurusan Teknologi Pejabat, dan Pradiploma Sains.

Bagi program usahasama dengan UPM pula jelasnya, mereka menawarkan program Diploma Pembangunan Manusia, Diploma Sains Komputer di samping program dalaman KTT seperti Diploma Kejururawatan, Diploma Teknologi Maklumat, Diploma Pengurusan Perniagaan, Sijil Sains Komputer dan lain-lain.

No comments: