Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 30 December 2014

Hayati maksud, bersahabat 
baik dengan alam sekitar

30 Disember 2014 1:37 AM


Sultan Muhammad V

KUALA LUMPUR 29 Dis. – Orang ramai harus menghayati dan menghormati nasihat Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V yang mahu rakyat bersahabat baik dengan alam sekitar, malah menjadikannya sebagai pegangan dalam hidup.

Naib Presiden Persatuan Pencinta Alam Malaysia (MNS), Prof. Dr. Ahmad Ismail ber­kata, dalam tujuh wasiat raja-raja Melayu telah menekankan supaya gunung-ganang, tasik dan hutan simpan perlu dijaga dan disimpan untuk anak cucu di masa hadapan.

“Orang ramai perlu faham mengapa raja-raja kita mengutamakan hubungan dengan alam sejak dahulu lagi, antaranya kerana bimbang kejadian bencana seperti hari ini berlaku.

“Maka, amat tepat apa yang disarankan oleh Sultan Kelantan itu dan sudah tiba masanya seluruh rakyat melaksanakan saranan itu, ia perlu dilihat dalam semua aspek dan bukan nasihat semata-mata,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas seruan Sultan Kelantan yang mahu seluruh rakyat menjadikan alam sekitar sebagai sahabat baik kerana musibah banjir yang berlaku ketika ini mempunyai hubung kait daripada perbuatan manusia.

Ahmad berkata, se­bagai contoh, isu nyanyian lagu negaraku di dalam panggung wayang, meskipun ada pihak tidak bersetuju dengan langkah itu, mereka tetap menyanyikan lagu tersebut kerana merasa malu jika dilihat tidak menghormati lagu kebangsaan.

Dalam hubungan itu, kata beliau, sekiranya rakyat negara ini menghormati alam sekitar, diyakini ia akhirnya akan menjadi ikutan.

Beliau berkata, banjir teruk yang melanda beberapa negeri terutama di Pantai Timur pada kali ini harus dijadikan iktibar dan masyarakat perlu bermuhasabah diri.

Sementara itu, Ketua Pusat Penyelidikan Alam Sekitar Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Dr. Ku Halim Ku Hamid berkata, pihak yang bertanggungjawab dalam aktiviti pemantauan dan penguatkuasaan undang-undang berkaitan alam sekitar perlu memperkemaskan tindakan terhadap pesalah yang merosakkan alam sekitar.

“Memang banjir adalah bencana alam tetapi kita tidak boleh lari daripada mengakui ia impak daripada perbuatan salah manusia terhadap alam sekitar. Jangan hanya kerana mahu melaksanakan aktiviti yang membawa pulangan yang besar, tanggungjawab kepada alam diketepikan.

“Keuntungan itu hanya sementara, yang kekal adalah alam sekitar yang akan memberi kehidupan lebih baik kepada manusia. Kemusnahan akibat banjir kali ini memerlukan kos yang amat tinggi untuk membaik pulih segala kerosakan,’’ katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/hayati-maksud-bersahabat-8232-baik-dengan-alam-sekitar-1.42567#sthash.tmRvzXrh.dpuf

1 comment:

Anonymous said...

Anybody against the racist UMNO is a sodomizer and corrupt.