Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 30 December 2014

Derita mangsa banjir

30 Disember 2014 1:37 AM


KEADAAN kemusnahan harta benda termasuk rumah dan kenderaan di Manek Urai Lama selepas dilanda banjir, semalam. – UTUSAN/Hafiz Johari

KUALA LUMPUR 29 Dis. - Bencana banjir di beberapa negeri sejak dua minggu lalu ternyata mengundang penderitaan yang amat perit kepada penduduk-penduduk terlibat khususnya di Kelantan, Terengganu dan Pahang.

Ada antara mereka bukan sahaja kehilangan orang tersayang malah harta benda juga musnah akibat ditenggelami air. Di sesetengah daerah, kawasan banjir bagaikan dilanda ‘tsunami kecil’. Segala-galanya musnah sekelip mata.

Kereta dihanyut dibawa arus, rumah ranap akibat dibadai air yang mengalir laju, binatang ternakan hilang entah ke mana, tidak cukup dengan itu ada antara mereka yang terpaksa menjadi bukit bukau sebagai ‘kediaman sementara’ dan ada pula bagaikan ‘terperangkap’ di kediaman sendiri.

Dilaporkan masih ramai mangsa berada dalam keadaan kelaparan akibat kesukaran pasukan penyelamat memasuki kawasan mereka. Ada yang sudah kehabisan bekalan makanan sejak enam hari lalu.

Apabila air surut di sesetengah daerah ramai mangsa melangkah pulang dengan harapan untuk membersihkan kediaman yang dibanjiri lumpur, tetapi mereka terpaksa kembali semula ke pusat penempatan sementara kerana kediaman mereka hanya tinggal rangka atau sudah menyembah bumi. Mereka juga terpaksa bertindak demikian kerana tidak mempunyai wang atau bekalan makanan.

Derita lebih perit bagi mereka yang menghidap penyakit kronik seperti sakit buah pinggang yang memerlukan rawatan mesin dialisis secara berjadual. Banjir yang berlaku menyebabkan mereka tidak menjalani rawatan mengikut jadual ditetapkan.

Khabarnya ada yang terpaksa dibawa ke pusat dialisis di daerah berdekatan dengan jarak perjalanan memakan masa berjam-jam dan ada pula langsung tidak mendapat rawatan itu.

Setakat hari ini, bencana yang dianggap terburuk dalam sejarah negara dengan menyaksikan hampir suku juta penduduk terpaksa dipindahkan masih belum nampak tanda-tanda mahu reda.

Ribuan anggota penyelamat dan sukarelawan bertungkus-lumus tanpa mengira waktu untuk memastikan mangsa-mangsa banjir menerima bantuan makanan dan barang ke-perluan tetapi laluan yang terputus dan cuaca tidak menentu menjadi ‘musuh utama’.

Sehingga malam ini, jumlah mangsa dipindahkan di enam negeri mencecahkan 223,756 orang.

Kelantan terus mencatatkan peningkatan mangsa apabila sebanyak 147,072 orang dipindahkan. Kota Bharu mencatatkan jumlah tertinggi iaitu 44,081 orang.

Di Pahang, jumlah mangsa yang dipindahkan ialah 37,349 orang de-ngan Jerantut mencatatkan jumlah tertinggi iaitu 6,025 orang mangsa.

Di Terengganu, jumlah mang­sa yang dipindahkan ialah 31,719 orang. Kemaman menjadi daerah tertinggi mangsa iaitu 21,868 orang.

Di Perak, jumlah mangsa yang dipindahkan kini sebanyak 7,408 orang. Perak Tengah mencatatkan jumlah mangsa tertinggi iaitu 4,194 orang.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nahas-bencana/derita-mangsa-banjir-1.42574#sthash.uAfOacMi.dpuf

No comments: