Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 18 December 2014

Kalimah Allah: Polis terima 9 
laporan terhadap Guan Eng

18 Disember 2014 2:28 AM

NIBONG TEBAL 17 Dis. – Polis negeri menerima sembilan laporan yang dibuat pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan orang perseorangan ke atas Ketua Menteri, Lim Guan Eng berkaitan isu penggunaan kalimah Allah.
Abdul Rahim Hanafi

Ketua Polis negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, pihaknya masih menyiasat semua laporan yang dibuat itu di bawah Seksyen 504 Kanun Keseksaan.

Menurutnya, siasatan itu berdasarkan arahan daripada Ketua Unit Pendakwaan Pejabat Penasihat Undang-Undang negeri.

“Pihak polis masih melengkapkan kertas siasatan dengan merekodkan kenyataan daripada NGO dan individu yang membuat laporan polis terhadap Guan Eng.

“Pada masa ini kita belum panggil Ketua Menteri untuk bagi kenyataan sebab tunggu siasatan lengkap terlebih dahulu,” katanya kepada pemberita di Sungai Acheh di sini hari ini.

Terdahulu, beliau menghadiri Program Sehari Bersama Polis Diraja Malaysia Pulau Pinang yang turut dihadiri Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Acheh, Datuk Mahmud Zakaria.

Guan Eng baru-baru ini mengeluarkan kenyataan Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri 2004 tidak boleh dikuatkuasakan kepada orang bukan Islam dan mendakwa tiada larangan dikenakan terhadap masyarakat bukan Islam di negeri itu daripada menggunakan kalimah Allah.

Kenyataan itu menimbulkan kemarahan banyak pihak termasuk UMNO Bahagian Kepala Batas dan Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Bukit Mertajam yang membuat laporan polis terhadap Guan Eng.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/kalimah-allah-polis-terima-9-8232-laporan-terhadap-guan-eng-1.37883#sthash.jYpkA1km.dpuf


No comments: