Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 30 December 2014

PM mahu tinjau kemusnahan

Lawat banjir teruk di Kuala Krai, Gua Musang hari ini

SAYED HESHAM IDRIS 
DAN KHAIRUL ABIDIN NUAR | 30 Disember 2014 2:30 AM


NAJIB TUN RAZAK diberi taklimat oleh Dr. Zambry Abd. Kadir ketika meninjau kawasan banjir dengan menaiki bot mengharungi Sungai Perak di Mukim Sayong, Kuala Kangsar, semalam. – UTUSAN/ZULKARNAIN MOHD. SAIDIN

KUALA KANGSAR 29 Dis. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan membuat tinjauan di Kuala Krai dan Gua Musang di Kelantan esok untuk melihat sendiri kemusnahan harta benda terutama kediaman penduduk akibat banjir teruk di kedua-dua daerah berkenaan.

Menurutnya, beliau perlu menilai secara menyeluruh kemusnahan di kawasan tersebut sebelum mengumumkan bantuan mengikut keupayaan kerajaan.

“Saya sudah lihat gambar-gambar keadaan banjir di kedua-dua kawasan berkenaan dan memang ada kediaman yang musnah sama sekali. Ada rumah yang cuma tinggal papan-papan kayu sahaja.

“Ini bermakna mereka yang terlibat akan menghadapi masa depan yang kelam jika tidak dibantu oleh kerajaan. Tetapi buat masa ini biar saya buat tinjauan terlebih dahulu untuk mendapatkan maklumat menyeluruh sebelum kita tentukan bantuannya,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas meninjau keadaan banjir di pekan Kuala Kangsar dan melawat mangsa banjir yang ditempatkan di pusat pemindahan di Sekolah Kebangsaan (SK) Sayong di sini hari ini.

Yang turut hadir Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir; Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Datuk Wan Mohammad Khairil Anuar Wan Ahmad; ADUN Bukit Chandan, Maslin Sham Razman dan ADUN Manong, Mohamad Kamil Shafie.

Menurut Perdana Menteri, kerajaan juga akan memberikan bantuan kepada mangsa banjir apabila mereka kembali ke rumah masing-masing setelah keadaan banjir pulih sepenuhnya nanti.

Beliau berkata, bantuan tersebut adalah untuk kerja-kerja pembersihan kediaman supaya penduduk dapat mendiami semula rumah mereka.

“Namun bentuk bantuan dan jumlah kewangan yang akan diberikan oleh kerajaan kita akan putuskan apabila banjir pulih sepenuh­nya,” katanya.

Menurut beliau, kerajaan juga akan membaik pulih kemudahan asas dan aset-aset kerajaan yang rosak akibat banjir.

Tegas Perdana Menteri, buat masa ini beliau tidak dapat menyatakan jumlah kos yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan sebaliknya akan menunggu sehingga keadaan banjir pulih untuk membuat penilaian.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/pm-mahu-tinjau-kemusnahan-1.42617#sthash.NIkCLN3H.dpuf


No comments: