Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 22 December 2014

Jangan ‘perap’ harimau

Pemain muda juga perlu diberi kepercayaan sarung jersi kebangsaan

FADHILUL IZMEL ISHAK | 22 Disember 2014 12:55 AM


INDRA PUTRA MAHAYUDDIN (tengah) meraikan jaringannya bersama Badhri Radzi dalam perlawanan akhir kedua Piala AFF menentang Thailand di Stadium Nasional, Bukit Jalil semalam.

KUALA LUMPUR - Jika Malaysia serius untuk me­rampas Piala AFF 2016 dan melangkah ke peringkat lebih tinggi, ada dua perkara utama yang perlu diberi perhatian serius oleh pengurusan pasukan.

Pertama, semua tonggak utama Harimau Malaya harus diberi pe­ranan penting dalam pasukan ne­geri atau kelab masing-masing.

Kedua, memandangkan sebahagian besar barisan pemain yang tewas kepada Thailand sudah berusia, Dollah Salleh perlu memberi tumpuan kepada pemain muda.

Itu pandangan yang dilontarkan bekas pengendali skuad kebangsaan, B. Sathianathan sejurus melihat Harimau Malaya kempunan untuk merangkul Piala AFF buat kali kedua selepas tumpas menerusi agregat 3-4 kepada Thailand dalam perlawanan akhir.

Kemenangan 3-2 yang dicatat di Stadium Nasional, Bukit Jalil kelmarin tidak mampu menampung kekalahan 2-0 yang dialami anak-anak buat Dollah dalam final pertama di Bangkok, minggu lalu.

“Saya fikir pemain Harimau Muda yang bakal beraksi bersama pasukan ne­geri masing-masing musim depan harus diberi perhatian serius jika kita mahu mencari muka baharu untuk menghiasi skuad negara.

“Pemain Harimau Muda yang sebelum ini menerima didikan daripada Datuk Ong Kim Swee sudah banyak diberi pendedahan dan saya yakin mereka mampu menggalas cabaran bersama pasukan negeri dengan baik.

“Bagaimanapun pemain-pemain ini hanya boleh memberi permainan terbaik kepada skuad kebangsaan kalau mereka diberi pe­ranan penting bersama pasukan negeri atau kelab masing-masing.

“Kita lihat aksi Indra Putra (Mahayuddin), Shukor (Adan) dan Piya (Badhri Radzi) dalam Piala AFF kali ini. Walaupun sudah berusia, mereka mampu memberi persembahan yang cemerlang kerana mereka a­dalah watak penting buat Felda United serta Kelantan,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Sathianathan turut memuji Dollah kerana membuat beberapa keputusan berani dengan me­manggil pemain seperti Indra Putra, Shukor dan Badhri dalam pasukannya.

Tiga pemain ini jelas menjadi watak penting dalam membawa Malaysia muncul naib juara Piala AFF 2014.

Sementara itu bekas pengendali Perak, Mohd. Azraai Khor Abdullah turut sependapat dengan Sathianathan dalam soal tonggak utama Harimau Malaya sepatutnya diberi tempat dalam skuad utama Liga Super.

Beliau memberi contoh, Norshahrul Idlan Talaha dan Safee Sali adalah penyerang utama skuad kebangsaan tetapi malangnya tidak memainkan peranan penting bersama Johor Darul Ta’zim (JDT).

Itu menyebabkan aksi mereka sedikit berkarat berbanding pemain seperti Mohd. Amri Yahyah.

“Patut pemain penting seperti ini diberi kepercayaan oleh kelab mereka, tetapi malangnya mereka tidak mendapat peluang. Ini menyebabkan mereka berkarat.

“Apa pun saya bangga dan kagum dengan Dollah Salleh kerana berjaya mencapai kejayaan dalam tempoh yang singkat.

“Dollah turut melepasi Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang telah ditetapkan kepadanya, malah kejayaan ini turut menutup segala kritikan yang dilempar terhadap dirinya ketika mula memikul tanggungjawab tersebut.

“Kejayaannya itu membuktikan jurulatih kebangsaan masih mempunyai kualiti,” katanya.

- See more at: http://www.utusan.com.my/sukan/bola-sepak/jangan-8216-perap-8217-harimau-1.39438#sthash.4XTK12Kp.dpuf


No comments: