Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Thursday 18 December 2014

BENCANA : Gelombang kedua banjir di Pantai Timur

MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB DAN ZAMZURINA AHMAD | 18 Disember 2014 2:32 AM






KOTA BHARU 17 Dis. - Gelombang kedua banjir melanda Kelantan ekoran hujan lebat berterusan sejak tiga hari lalu menyebabkan 1,620 mangsa dari 447 keluarga di lima buah daerah di negeri ini terpaksa dipindahkan ke 26 pusat pemindahan.

Antara kawasan yang terjejas adalah Jeli, Tanah Merah, Pasir Puteh, Pasir Mas dan Kuala Krai.

Di Jeli, sebanyak 931 mangsa daripada 263 keluarga dipindahkan ke tujuh pusat pemindahan iaitu masing-masing di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Ayer Lanas, Sekolah Kebangsaan (SK) Jeli 1, SK Legeh, SMK Batu Melintang, SK Kalai, SK Kuala Balah dan Masjid Gemang.

Di Tanah Merah pula, sebanyak 121 keluarga melibatkan 534 mangsa masing-masing dipindahkan ke 13 pusat pemindahan yang mula dibuka sejak pagi tadi.

Di Pasir Puteh, seramai 31 mangsa daripada lapan keluarga dipindahkan ke dua pusat pemulihan iaitu masing-masing di SK Wakaf Raja dan Dewan SMK Kamil manakala di Pasir Mas, sebanyak 84 mangsa daripada 21 keluarga serta Kuala Krai yang melibatkan 29 mangsa masing-masing dipindahkan ke satu pusat pemindahan.

Dalam pada itu, paras air di semua sungai di negeri ini yang berada dalam keadaan normal beberapa hari lalu kini semakin meningkat dan berada pada tahap amaran serta bahaya.

Sementara itu, banjir besar akhir tahun lalu menjadikan 179 mang­sa banjir pertama di Kuantan, Pahang yang terdiri daripada penduduk Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) Kempadang, Kampung Pandan, Kampung Sri Damai dan Jaya Gading lebih bersedia apabila mereka segera menghubungi pihak berkuasa setelah air mula memasuki rumah.

Daripada 179 mangsa tersebut, 32 orang merupakan penduduk dari PAKR Kempadang, 126 orang (Kampung Pandan) dan Kampung Sri Damai dan Jaya Gading (21 orang).

Di Terengganu, Dungun merupakan daerah terbaharu dilanda banjir dengan empat pusat pemindahan dibuka iaitu Surau Belimbing Bukit Darat, Dewan Sivik Pasir Raja, SK Syukur dan Dewan Sivik Kuala Paka.

Sehingga lewat petang ini, jurucakap Majlis Gerakan Bencana Negeri memberitahu, keadaan banjir masih tidak berubah walaupun di beberapa daerah hujan mula reda.

Hampir 800 orang dilaporkan masih berada di 14 buah pusat pemindahan termasuk sebuah di Marang (Dewan Seri Rawai) dan juga Kuala Terengganu (Dewan Serikandi).

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nahas-bencana/gelombang-kedua-banjir-di-pantai-timur-1.37905#sthash.IkabxQG0.dpuf


No comments: