Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Monday 29 December 2014

Peruntukan tambahan RM1 juta

Kerajaan Terengganu perhebat usaha bantu mangsa banjir

RADHUAN HUSSAIN | 29 Disember 2014 2:52 AM


RAZIF ABDUL RAHMAN meninjau dari udara keadaan banjir di sekitar Teregganu, semalam.


KUALA TERENGGANU 28 Dis. - Kerajaan negeri memperhebatkan usaha membantu mangsa banjir di negeri ini termasuk meluluskan peruntukan tambahan RM1 juta lagi bagi menyalurkan barangan keperluan dan kelengkapan di pusat pemindahan.

Keputusan itu dibuat dalam Mesyuarat Jawatankuasa Bencana Negeri yang dipengerusikan Menteri Besar, Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman di Wisma Darul Iman di sini hari ini sebagai sebahagian persiapan menghadapi kemungkinan keadaan menjadi lebih buruk.

Bercakap dalam sidang akhbar selepas itu, Ahmad Razif berkata, peruntukan itu merupakan sebahagian daripada RM50 juta yang disalurkan Kerajaan Pusat untuk negeri-negeri yang dilanda banjir termasuk Terengganu.

“Daripada RM50 juta itu, kerajaan negeri menerima sejumlah RM13 juta dan daripada jumlah itu, kita peruntukkan tambahan sebanyak RM1 juta bagi menyediakan keperluan semua jabatan terlibat untuk pembelian diesel, set janakuasa, beli dan sewa bot dan apa saja keperluan lain,” jelasnya.

Beliau seterusnya berkata, mesyuarat itu juga bersetuju menyediakan peruntukan RM100,000 kepada setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang kritikal terutama di Kemaman dan Dungun manakala DUN di daerah lain mendapat RM50,000 bagi gerakan membantu mangsa ketika banjir dan selepas bencana itu berakhir.

Katanya, beliau telah menyerahkan tanggungjawab penyelarasan ban­tuan di peringkat negeri kepada Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat negeri, Muhammad Pehimi Yusof manakala pegawai daerah bertanggungjawab di peringkat daerah.

“Saya juga sudah arahkan supaya semua pejabat daerah membuka pusat pengumpulan barangan yang disumbangkan oleh mana-mana pihak yang mula dibuka hari ini bagi memastikan setiap sumbangan sampai ke sasaran tanpa berlaku penipuan oleh pihak tidak bertanggungjawab,” ujarnya.

Selain itu, katanya, Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Sumber Manusia negeri, Datuk Rozi Mamat diberi tanggungjawab mengetuai jawatankuasa sukarelawan banjir termasuk menyediakan pengangkutan serta kemudahan tempat tinggal kepada petugas sukarela itu.

“Siapa sahaja yang menawarkan diri untuk membantu mangsa banjir, mereka boleh menghubungi Datuk Rozi dan kita akan sediakan pengangkutan, tempat tinggal di pusat pemindahan seperti khemah,” katanya.

Beliau menarik perhatian meskipun Terengganu berdepan dengan bencana, kerajaan negeri turut menghulurkan bantuan bagi meringankan penderitaan mangsa yang teruk terjejas di Kelantan.

Katanya, untuk itu pelbagai pihak termasuk Majlis Belia Negeri telah menghantar lima buah lori yang membawa bekalan bantuan ke Kelantan hari ini selain dua buah lori lagi dihantar ke Kuala Krai semalam manakala sukarelawan di Besut turut dikerah membantu.

Selain itu, kata beliau, pihaknya juga akan mengenal pasti kawasan yang terjejas banjir untuk dibina bangunan yang dilengkapi pelbagai kemudahan sebagai pusat pemindahan termasuk di masjid agar tidak lagi bergantung kepada sekolah sebagaimana sekarang.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/peruntukan-tambahan-rm1-juta-1.42188#sthash.r0EFwNpv.dpuf


No comments: