Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Wednesday 17 December 2014

POLITIK : Lompat parti: Puad tolak pelawaan PKR

AMIRUDDIN HARUN | 17 Disember 2014 1:35 AM

KUALA LUMPUR 16 Dis. - Bekas Ahli Parlimen Batu Pahat, Datuk Dr. Mohd. Puad Zarkashi memberitahu, Pengarah Pilihan Raya Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Saifuddin Nasution Ismail telah memaklumkan kepadanya mengenai beberapa nama Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) termasuk ramai dari Sabah yang berpotensi melompat parti pada 2008.
Mohd. Puad Zarkashi

Menurut Mohd. Puad, bekas Setiausaha Agung PKR itu memberitahunya antara ahli Parlimen tersebut ialah Datuk Seri Abdul Ghapur Salleh (Kalabakan), Datuk Mohd. Nasir Ibrahim Fikri (Kuala Nerus ketika itu) dan Datuk Richard Riot Jaem (Serian) serta beliau telah pun menemui mereka.

Kata beliau, perkara tersebut dimaklumkan oleh Saifuddin ketika menghubunginya kira-kira pukul 2 pagi melalui talian telefon di bilik hotel penginapannya di Taiwan sewaktu beliau mengikuti program lawatan sambil belajar bersama kira-kira 30 ahli Parlimen BN beberapa hari sebelum 16 September 2008.

“Saya telah menolak cadangan (lompat parti ) tersebut dan menyatakan bahawa saya akan setia dengan BN dan saya menyatakan kepada Saifuddin juga bahawa beliau tidak akan berjaya mempengaruhi lebih daripada 10 orang ahli Parlimen BN untuk melompat parti,” kata Ahli Majlis Tertinggi UMNO itu.

Mohd. Puad menyatakan demikian dalam kenyataan saksi yang dikemukakan dalam perbicaraan kes saman fitnah RM100 juta oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku plaintif terhadap Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman di Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Anwar memfailkan saman tersebut terhadap Anifah atas kapasiti peribadinya pada 27 Mei 2009 kerana mendakwa menteri Kabinet itu memfitnahnya ketika sidang akhbar bersama Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS) ketika itu, Hillary Clinton semasa lawatan kerja ke negara tersebut.

Melalui perbualan telefon itu juga, Mohd. Puad yang merupakan Naib Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan BN (BNBBC) ketika itu berkata, Saifuddin menyatakan beliau berada di Taiwan bersama-sama dua lagi pemimpin PKR, Tian Chua dan Fuziah Salleh serta menginap di hotel yang sama dengan rombongan ahli Parlimen BN.

Terdahulu, beliau menyatakan tujuan sebenar program lawatan sambil belajar ke Taiwan itu dianjurkan untuk mengelak daripada percubaan ahli Parlimen pembangkang daripada berhubung dengan ahli-ahli Parlimen BN.

“Pada ketika itu, sesiapa yang tidak mengikuti program tersebut ke Taiwan, mereka akan menjadi suspek atau disyaki akan melompat parti,” kata beliau sambil menambah kata, mereka pulang ke tanah air pada 18 September 2008 iaitu selepas tarikh 16 September dan tiada pertukaran kerajaan.

Menurutnya, kira-kira pukul 8 malam keesokan harinya, ketika berada di kediamannya di Batu Pahat, beliau telah dihubungi oleh rakan Anwar, Dr. Abdul Rahim Ghouse yang menyatakan rancangan 16 September pasti berlaku dalam beberapa minggu atau pada 25 September dan mengajaknya menyertai pakatan pembangkang.

Ujar Mohd. Puad, beliau kemudian berjumpa dengan Abdul Rahim di gerai makan di Perhentian Bas Batu Pahat kira-kira pukul 2 pagi dan Abdul Rahim mendakwa Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi akan hilang suara majoriti di Dewan Rakyat.

Katanya, Abdul Rahim mendakwa 30 ahli Parlimen BN akan melompat parti dan mereka telah menandatangani surat persetujuan yang difahaminya sebagai Akuan Berkanun, yang akan dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong.

Mohd. Puad berkata, setelah beliau menyatakan belum bersedia menandatangani Akuan Berkanun itu, Abdul Rahim telah menghubungi Anwar melalui telefon bimbit sebelum alat komunikasi itu diserahkan kepadanya untuk bercakap dengan Anwar.

“Plaintif telah memberitahu saya ‘Puad, we have enough numbers and its going to happen, but we still need a Malay MP from Johor like you to be with us’ (Puad, kami mempunyai jumlah yang cukup dan ia akan berlaku, tetapi kami masih memerlukan seorang ahli Parlimen Melayu dari Johor seperti anda untuk bersama kami).

“Plaintif juga menyatakan dengan nada yang meyakinkan bahawa empat sultan telah bersetuju dan menyatakan sokongan kepada Pakatan Rakyat untuk mengambil alih tampuk pemerintahan kerajaan Persekutuan. Antara negeri yang disebut adalah Perlis, Perak, Terengganu dan Selangor,” kata beliau.

Menurutnya, perbualan mereka terhenti setelah beliau memberitahu Anwar bahawa beliau hendak pulang ke rumah dan melakukan solat istikharah.

Katanya, beliau kemudian telah mendapat petunjuk melalui mimpi bahawa sekiranya surat tersebut ditandatanganinya, bererti beliau telah menjual negara.

Ujarnya, Abdul Rahim kemudian telah menghubunginya dan beliau memberitahu orang kuat Anwar itu: “You tell Anwar, tumbang-tumbanglah, I am prepared to be the Opposition but I will not sign the letter.” (Kamu beritahu Anwar, tumbang-tumbanglah, saya bersedia untuk menjadi Pembangkang namun saya tidak akan menandatangani surat itu).

Menjawab satu soalan, saksi itu berpendapat bahawa tawaran tersebut diberi kepadanya kerana Anwar mahu menunjukkan bahawa beliau bukan sahaja mendapat sokongan daripada ahli-ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak tetapi juga di Semenanjung.

Berkenaan dengan Datuk Ishak Ismail, kata Mohd. Puad, beliau mengenali ahli perniagaan itu yang merupakan bekas pemilik Idris Hydraulic (M) Bhd. yang rapat dengan Anwar dan dikenali sebagai salah seorang kroni kepada Ahli Parlimen Permatang Pauh itu.

Perbicaraan di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman, Siti Khadijah S. Hassan Badjenid bersambung 26 Disember ini.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/politik/lompat-parti-puad-tolak-pelawaan-pkr-1.37356#sthash.GZclJeNG.dpuf


No comments: