Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58
SALAM KEMERDEKAAN MALAYSIA KE 58

Tuesday 2 December 2014

POLITIK BANGANG : Rombak struktur organisasi SKMM

Perlu proaktif tangani fitnah, penghinaan dalam internet

KAMIL MASLIH | 02 Disember 2014 2:26 AM

KUALA LUMPUR 1 Dis. - k ementerian Komunika­si dan Multimedia dige­sa merombak semula struktur organisasi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) agar lebih proaktif dalam menangani pelbagai bentuk fitnah dan penghinaan yang berlaku dalam internet khususnya menerusi media sosial.

Jamal Md. Yunus

Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar, Datuk Jamal Md. Yunus meminta menteri terlibat, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek untuk membuat tindakan dras­tik meletak­kan go­longan yang mempunyai karisma serta jiwa kenegaraan dalam SKMM bagi menyelesaikan masalah tersebut yang tidak pernah selesai sejak Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12).

“SKMM adalah satu badan yang juga bertanggungjawab menjaga ketenteraman negara, kita tidak mahu perkara-perkara provokasi yang membimbangkan rakyat di­lihat secara sambil lewa oleh pengerusi atau struktur organisasi SKMM.

“Sebagai contoh, pelbagai fitnah dilakukan Red Bean Army (RBA) terhadap kerajaan, gambar babi di Kaabah dalam Facebook serta perbuatan mencerca pemim­pin dan raja-raja Melayu, rakyat melihat perkara itu tidak dapat ditangani, jadi lebih baik SKMM diganti oleh orang yang jiwanya ada semangat kenegaraan,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Jamal, tindakan proaktif SKMM itu perlu dilakukan berikutan masalah fitnah dan hasutan yang berlegar di dalam media sosial tersebut turut disentuh oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak serta Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dalam Perhimpunan Agung UMNO 2014 baru-baru ini.

Katanya, maklum balas SKMM terhadap pelbagai penghinaan dan fitnah di dalam internet bukan sahaja lambat malah ada yang tiada langsung sehingga pelaku perbuatan itu terlepas begitu sahaja tanpa sebarang tindakan undang-undang.

“Kita hendak melihat ketegasan tanpa perlu menunggu orang ramai marah baru hendak bertindak, masalah ini bukan kerana kerajaan lemah atau undang-undang tiada tetapi tanggungjawab ini yang perlu dipikul oleh SKMM secara proaktif.

“Menteri Komunikasi dan Multimedia kena bertindak tegas, kita mahu tindakan sekarang, kita tidak mahu laungan semasa ucapan pada Perhimpunan Agung UMNO hanya tinggal sebagai ucapan tanpa tindakan, jangan tunggu lama untuk bertindak,” katanya.

Katanya, laman media sosial tidak boleh dibiarkan tanpa sekatan dan pihak polis memerlukan kerjasama serta sokongan lebih padu daripada SKMM bagi mengambil tindakan terhadap mereka yang begitu kurang ajar dalam menghina agama, bangsa dan negara.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/rombak-struktur-organisasi-skmm-1.31679#sthash.yAR9mjLy.dpuf


No comments: